De noord- en zuidzijde van station Breda zijn woensdag met elkaar verbonden. Een vakwerkconstructie van stalen balken heeft de centrumzijde en Belcrumzijde van het station tot een geheel gemaakt.

"De verbintenis tussen de Belcrum- en centrumzijde mag met recht een mijlpaal worden genoemd", aldus ProRail.

"Amper een jaar geleden werd gestart met het bouwrijp maken van de grond aan de centrumzijde van station Breda." Nu is de betonnen ruwbouw van het eerste woningblok alweer op hoogte en werd woensdagmiddag met een kraan een stalen spant tussen de beide bouwdelen gehesen.

De komende maanden worden er over de hele breedte nog veel meer spanten geplaatst, zodat het parkeerdek boven de sporen kan worden afgebouwd. Als het station najaar 2016 gereed is, staan de reizigers droog onder het dak waarop tegelijkertijd auto's geparkeerd worden.

Verplaatsing

De bouw aan de centrumzijde duurt inmiddels iets meer dan een jaar. In september 2014 heeft de bouw van het nieuwe station zich grotendeels verplaatst van de noord- naar de zuidkant.

Hier wordt gewerkt aan de bouw van de nieuwe entree, een nieuwe fietsenstalling en twee woningblokken.  Als alles verloopt volgens plan is het nieuwe station najaar 2016 gereed.