In 222 ondergrondse restafvalcontainers in Breda is een sensor aangebracht die bijhoudt hoe vol de containers zijn. Die informatie storten ze al Tweetend over de wereld uit.

Op die manier kan een optimale vuilophaalroute gemaakt worden.

Het is een proef die sinds kort wordt uitgevoerd door de gemeente. Het Roosendaalse bedrijf TWS heeft de sensoren, die van het Finse bedrijf Enovo komen, geïnstalleerd in de ondergrondse containers.

Met de meting van de sensor wordt aan de hand van een slim algoritme voorspeld wanneer de containers geleegd moeten worden. Daardoor hoeft dat niet langer op vaste - en soms onnodige of juist te late - momenten te gebeuren.

Als een container geleegd moet worden komt deze automatisch in een routeoptimalisatiesysteem. Zo wordt de meest logische route gemaakt, dus het kan zijn dat een container die voor volgende week 'gepland' is meteen wordt meegenomen.

Duurzamer

"Ideaal", zegt Michel Weijts van TWS. "De chauffeur die de containers leegt, rijdt dus alleen maar voor diegenen waarbij de sensoren aangeven dat het nuttig is om ze te legen. Dat bespaart geld én is een stuk duurzamer."

Hoeveel er precies bespaard gaat worden is nog niet te zeggen volgens wethouder Selcuk Akinci. De proef is immers pas net bezig. "We zijn echt aan het proefdraaien en gaan nu kijken of dit werkt. Ik verwacht er wel vrij veel van, maar er kunnen altijd hobbels op de weg komen. Dat gaan we nu merken."

De containers twitteren ook. "Hallo, dit is container 100202100020073 in Breda Nederland. Gebaseerd op mijn vulgeschiedenis verwacht ik vol te zijn op dinsdag 26 mei 2015", meldt een container.

"Dat is voornamelijk een marketingsnufje van Enovo", lacht Akinci. "Ik wist eerlijk gezegd niet dat ze dat ook deden. Maar ik vind het wel mooi, het past in the internet of things waarbij verschillende dingen in een stad – zelfs afvalcontainers – met elkaar communiceren."

Ulvenhout

Op dit moment zijn de sensoren in Nederland actief in Ulvenhout, Bavel en verschillende delen van Breda. Over Twitter melden ze hoe warm ze zijn, hoe vol ze zijn en hoe de signaalsterkte is. Verder zijn er vooral veel twitterende vuilcontainers in Finland, de Verenigde Staten, Duitsland en België. 

Voorlopig worden de sensoren aangebracht op nieuwe ondergrondse restafvalcontainers. Als de test bevalt, dan wordt deze misschien wel uitgebreid naar alle containers en staat al het afval met elkaar in contact.