Ook al wordt het verkeer in Nederland steeds veiliger, nog steeds 60% van alle verkeersgewonden is fietser. Verlichting speelt daarin een cruciale rol. Ditzo gaat hiervoor op de barricaden, samen met Sanoma | SBS en het Nederlandse publiek.

Eén van de grootste ergernissen in het verkeer: fietsers die niet goed zichtbaar zijn. Wist je dat 40% van alle fietsers zonder verlichting fietst? Toch zijn er de laatste jaren minder bekeuringen uitgeschreven voor fietsen zonder licht, door bezuinigingen bij de politie. Daar gaan Ditzo en Sanoma | SBS iets tegen doen.

Halt: D.I.T.Z.O squad!

Wie zijn al die fietsters die zonder verlichting de straat op gaan? Blijkbaar ervaren zij verlichting als minor detail. Dat vraagt om een over-the-top campagne om iedereen wakker te schudden. Daarom stuurt Ditzo speciale D.I.T.Z.O. squads (Dit Is ‘T Zelf Oplossen) de straat op. Niet om bekeuringen uit te schrijven, maar om het probleem meteen op te lossen. Rond stations, scholen en winkelcentra gaan we zoveel mogelijk fietsen snel en gratis voorzien van verlichting. Een ander belangrijk onderdeel van de campagne is het digitale loket waarop je iemand kan aangeven die geen verlichting op zijn fiets heeft. Deze mensen krijgen een dagvaarding met de uitnodiging om in de buurt hun fiets gratis te laten voorzien van de juiste verlichting.

Story telling: fietsvoorlichting

Ondertussen agenderen we het probleem van goede fietsverlichting in de Sanoma | SBS media. We vertellen over het belang van goede verlichting, de verhalen van verkeersslachtoffers komen aan bod, maar we gaan ook veel ludieke content maken met de D.I.T.Z.O squads.

  • Artikelen en advertorials in Libelle, Margriet en op NU.nl.
  • Vlogs in het donker waarin creators aandacht vragen voor verlichting.
  • Piet Paulusma gaat op pad met de D.I.T.Z.O squads.
  • D.I.T.Z.O. Opsporing Bulletins, op tv en als prerolls in ons netwerk.
  • De NU.nl D.I.T.Z.O Alert: er is een onverlichte fietser gesignaleerd in de Kerkstraat in Alkmaar! Dit doen we regio getarget.
  • StukTV doet een inval in een fietsenhok op een grote school. Personen zonder goede verlichting worden zonder pardon opgepakt. Viral!
  • Bij Veronica Magazine sealen we een crimescene lint mee (blauw-geel) dat je om het stuur van een fiets zonder verlichting kan hangen. De D.I.T.Z.O  squads kunnen de fiets vervolgens onder handen nemen.
  • SBS Wegmisbruikers special, volledig in het teken van de grootste wegmisbruikers: de onverlichte fietsers.

Sanoma |SBS is als geen ander in staat ook om de branded content campagnes om te zetten naar concrete leads voor Ditzo. Dit doet onze Performance Partnership afdeling door met de campagne een audience op te bouwen, deze te leren kennen, te volgen en te verrijken met data, ook met data van Ditzo zelf. Dan kunnen we getarget op het juiste moment, de juiste commerciële boodschap van Ditzo brengen en doen dit met een passende aanbieding, in dit geval een gratis fietsverlichting abonnement als je nu een verzekering af sluit.  

Doel bereikt

Aan het eind van de campagne maken we inzichtelijk hoeveel fietsen van goede verlichting voorzien zijn. En Ditzo geeft bij het afsluiten van een verzekering een Fietsverlichting Abonnement cadeau (5 jaar lang elk half jaar een check up van je fietsverlichting). Missie geslaagd!