Ditzo en de Nederlandse brandweer slaan alarm: het aantal vrijwilligers bij de brandweer loopt dramatisch terug. Ditzo gaat hier iets tegen doen, samen met Sanoma | SBS en het Nederlandse publiek

Nooit geweten: 80% van de 27.000 brandweermannen en –vrouwen in Nederland is vrijwilliger. De terugloop van het aantal vrijwilligers gaat Ditzo aan het hart. Een goed functionerende brandweer is immers van levensbelang voor ons allemaal. Dus komt Ditzo in actie, samen Sanoma | SBS en het Nederlandse publiek.

Social activatie: #alsdebrandweer

Ditzo legt Nederland het vuur aan de schenen via #alsdebrandweer. Elke calorie die het publiek verbrandt, levert een bijdrage op voor de vrijwillige brandweer. Een post van je hardlooprondje met Nike+ of de Runkeeper app, een selfie in de sportschool: alles mag, zolang je het maar deelt met #alsdebrandweer. Natuurlijk dagen we ook bekend Nederland uit mee te doen: in Shownieuws laten we zien hoeveel verbrande calorieën BN’ers gedoneerd hebben, en ook de columnisten van Libelle, Viva en vtwonen doen mee. Al die verbrande calorieën leveren de brandweer goedwerkend materieel op, dat door de bezuinigingen nu niet kan worden aangeschaft.

Story telling: inside de brandweer

Ondertussen gaan Ditzo en Sanoma | SBS in de media vertellen hoe belangrijk het werk van de brandweer is, en vooral ook hoe leuk het is om als vrijwilliger bij de brandweer te werken. Persoonlijke verhalen die crossmediaal worden ingezet, in magazines, op digitale platforms en op tv.

  • Portrettenserie Brandweervrouwen: in Libelle, maar ook in Flair en Kek Mama. In elke titel anders en uniek.
  • Op Nu.nl roept Ditzo elke week aan de hand van een artikel over brand de Vrijwillige Brandweer Held van de week uit.
  • Piet Paulusma gaat een week lang mee met de vrijwillige brandweer, en doet zijn weerpraatje vanaf de kazerne, bij een oefening, op locatie…
  • Donald Duck Brandweer special: we laten kinderen zien wat de brandweer doet, hoe belangrijk hun werk is, en hoe je later brandweerman/vrouw kunt worden.
  • Viva’s Lekkere Brandweermannen Kalender – met diepte interviews!
  • StukTV gaat met Gierige Gasten fikkie stoken en de heren nemen daarna zelf de blusslang ter hand.
  • Vuur & Vlam: een dagelijkse docu op SBS6 à la Trauma Center, waarin we meegaan met de vrijwillige brandweer.
  • Veronica Film Maand ‘On Fire’, natuurlijk met films waarin vuur en de brandweer de hoofdrol spelen. En als aankondiging van deze maand zal Veronica Magazine met een ‘afgebrande’ cover verschijnen, inclusief een feature over de helden van de brandweer.
  • Op de vtwonen & designbeurs staat een afgebrande stand van Ditzo waar je gelijk je verzekering kunt afsluiten.
  • Shownieuws: verslaggeving van BN’ers die hun verbrande calorieën doneren aan de brandweer.
  • Workout op de Libelle Zomerweek: zoveel mogelijke calorieën verbranden voor het goede doel.

Sanoma |SBS is als geen ander in staat ook om de branded content campagnes om te zetten naar concrete leads voor Ditzo. Dit doet onze Performance Partnership afdeling door met de campagne een audience op te bouwen, deze te leren kennen, te volgen en te verrijken met data, ook met data van Ditzo zelf. Dan kunnen we getarget op het juiste moment, de juiste commerciële boodschap van Ditzo brengen en doen dit met een passende aanbieding, in dit geval een gratis brandblusser als je nu een verzekering af sluit.  

Doel bereikt

Aan het eind van de campagne laat Ditzo zien hoeveel geld en dus materieel er gedoneerd is aan de brandweer dankzij de inzet van het Nederlandse publiek. Bovendien geeft Ditzo bij het afsluiten van een verzekering in die periode een speciale Ditzo brandblusser cadeau. Missie geslaagd!