Art Spiegelman - Kus uit New York

Prachtig koffietafelboek met covertekeningen van het magazine The New Yorker, getekend door de vermaarde Art 'Maus' Spiegelman

Op de flaptekst vat de New-Yorkse schrijver Paul Auster deze Spiegelman mooi samen als 'een viervoudige bedreiging'. Als kunstenaar die tekent en schildert, als schrijver die zijn gedachten onder woorden brengt met levendige, wendbare zinnen, en als provocateur met een flair voor bijtende en indringende humor. En al dit gekoppeld aan een politiek bewustzijn. Zo lauwert Auster zijn stadgenoot over wie, getuige dit boek, volstrekt terecht de loftrompet wordt gestoken.

Chic en zorgelijk

The New Yorker is een van de leukste en chicste magazines van Amerika, alhoewel soms een tikje zelfingenomen. Spiegelman, wiens vrouw bij het blad werkt als beeldredacteur, werd meerde malen ingeschakeld om zijn tekenkunsten los te laten op een originele cover. Hij kreeg in 1992 een Speciale Pulitzerprijs voor zijn verbeelding van de Holocaust met de cultstrip MAUS, en sindsdien is hij niet meer uit de literaire wereld weg te denken. Dat hij door The New Yorker werd ingehuurd is wel opmerkelijk, want een blad voor 'dat soort bevoorrechte mensen' laat zich niet zo snel rijmen met de zorgelijke kunstenaar.

Afgekeurd

Spiegelmans tekeningen zijn scherp en origineel en spelen in op de actualiteit. Zoals die van de 'vrouw' met een zware schaduw van baardgroei, vlak nadat Clinton bekend had gemaakt dat nichten ook welkom waren in het leger. Er zitten ook afgekeurde tekeningen bij die het deftige blad toch een tikje té vonden, zoals die van Vrouwe Justitia met een SM-mondprop en Clinton die een Lewinsky krijgt terwijl hij voor het vuurpeloton staat. Nerveus verzocht de hoofdredacteur om in te tomen, en zo werd de cover voor die week een brave van een zonnebadend meisje in decente bikini naast een sneeuwpop.

Commentaar

Alle tekeningen zijn voorzien van Spiegelmans eigen - vaak grappige, maar overwegend bevlogen - commentaar en Paul Auster heeft een even bevlogen voorwoord geschreven. Met speciale aandacht voor die gruwelijke dag op 11 september, en iedereen die een hart had met afgrijzen toekeek hoe die wervelende stad werd getroffen met de Twin Towers. Spiegelman maakte een matzwarte cover waarop heel licht de contouren van de torens te zien waren. Het was een aanval van haat die New York niet verdiende, en iedereen die er ooit is geweest weet dat.

Stripbijlage

Als bonus is er nog een stripbijlage van Spiegelman in Kus uit New York opgenomen. En hieraan zie je nog meer hoeveel verschillende stijlen die Spiegelman in zijn potloden heeft zitten. Van Rafaëlitisch schilderachtig tot scherpe zwart-wit tekeningen en alles daartussen. Met een gemak waarmee hij de tekenkunst op een fluitje van een cent laat lijken. Luchtig is het echter geenszins, want zoals Spiegelman zelf al verwoordt in dit 108 pagina's tellende boek, is Catastrofe zijn muze. En je hoeft niet eens zorgelijk te zijn om die catastrofes te vinden.

Tip de redactie