Joseph Kanon - Alibi

Venetië, 1946. De wijn vloeit rijkelijk tijdens de vele jetset-feesten in de weelderige Venetiaanse palazzi, maar het geflonker kan niet verbloemen dat de oorlog diepe wonden heeft geslagen en mensen voor morele dilemma's heeft geplaatst.

De jonge Adam Miller volgt zijn wufte moeder Grace naar Venetië, waar zij een vorstelijk onderkomen heeft compleet met gondel voor de deur. Adam is een Amerikaan die in opdracht van het leger op nazi's jaagt. "Ik volgde slechts bevelen op," de meest gehoorde verdediging van de misdadigers van het Dritte Reich, galmt hem nog na in de oren als hij in Venetië arriveert. Hij wordt door zijn kirrende moeder voorgesteld aan Gianni Maglione, een gladde Italiaanse man met gedistingeerd grijs aan de slapen. Hij is een jeugdvriend van Grace die inmiddels weduwe is, en hem als ideale huwelijkskandidaat lijkt te beschouwen.

Fortuinjager

Bij Adam gaan alarmbellen rinkelen, omdat hij vermoedt dat de Italiaanse loverboy achter zijn moeders fortuin aanzit. Later blijkt dat nog het minste bezwaar: als hij de mooie, joodse Claudia ontmoet op een feest en een relatie met haar krijgt, wijst zij Gianni aan als de man die haar en haar vader heeft verraden en naar een concentratiekamp heeft gestuurd. Deze ontwikkeling krijgt fatale gevolgen op de huwelijksdag, en vanaf dat moment is Alibi zowel een historische thriller als een essayistisch pamflet over morele dilemma's. Was Gianni nou wel of niet een vuile rotzak, wat drijft mensen ertoe om anderen te verraden, en heeft iedereen wel de kans gehad tijdens de bezetting om de juiste morele keuze te kunnen maken?

Fout of niet?

Adam helpt rechercheur Canivalli bij het zoeken naar een moordenaar, en stuit daarbij op een duister verleden waarbij hij als nazi-jager tot op de bodem moet gaan om erachter te komen wie fout is/was. De naoorlogse waarheid blijkt een ruimte met vele deuren, en op elke deur geeft Kanon een klopje. Het is een uiterst ambitieuze taak die de auteur zich heeft gesteld, maar hij is als schrijver inmiddels gepokt en gemazeld over dit onderwerp. In zijn vroegere werk als The Good German en The Prodigal Spy beschreef hij al de complexe situatie van de gewone man tijdens de oorlog. Het fout zijn of niet is soms een schimmig gebied met vele grijstinten, waarvoor Kanon een forse verzameling personages uit de kast trekt om dat bijna ongrijpbare onderwerp van alle kanten te belichten.

Grimmig en weelderig

Het maakt Alibi tot een mooie, genuanceerde thriller, al is het weelderige decor van Venetië af en toe iets te weelderig voor het grimmige thema. Op het eerste oog lijkt Venetië vrij ongeschonden uit WOII te zijn gekropen, maar Adam keert de onderste steen boven om te laten zien dat achter de Venetiaanse maskers meer littekens zitten dan men wil laten zien. Zo geeft Kanon naast een boeiend verhaal over ethische waarden ook nog eens een interessante visie op het leven van de bewoners van de Italiaanse grachtenstad, dat zijn geheimen in de regel moeilijk prijsgeeft. Onder zijn handen wordt de stad is als een verkreukelde prentbriefkaart die weer is gladgestreken: je moet goed kijken om de nerfjes en de kerfjes te zien.

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Bestel dit boek direct:


Alibi
Joseph Kanon

Tip de redactie