On, Off - Colleen McCullough

Klassieke whodunit die zich afspeelt in 1965 in de Amerikaanse staat Connecticut. In de regel wordt dat geciteerd als het saaie, brave staatje in New England, maar een seriemoordenaar gooit aardig de knuppel in het ingedutte hoenderhok.

De plaats des onheils is een wetenschappelijk centrum waar proeven met dieren worden gedaan. Let wel, het is 1965, de hele farmaceutische industrie met pillen voor huis-, tuin- en keukengebruik was nog in de maak, dus zulke centra konden rekenen op fikse financiële injecties waar gefortuneerde mannen gaarne hun fondsen op loslieten, omdat ze er prestige aan konden ontlenen.

Dat op een kwade dag enkele lichaamsdelen van een meisje in de koelkast worden gevonden waar alle cremeerresten van de dieren in belandden, was natuurlijk niet in hun ambitieuze plannen voorzien.

Tijdesperikelen

Die vivisectie is één van de elementen die de Zeitgeist van deze literaire thriller weerspiegelen. De pil wordt nog met een hoofdletter geschreven, aan de oorlog en Pearl Harbor wordt nog regelmatig gerefereerd, en zelfs een van de Duitse wetenschappers die aan het instituut is verbonden, wordt nog regelmatig en met veel venijn het nazisme voor de voeten gegooid. Plus de zwarte bevolking van Amerika is net aan het emanciperen, en de vrouwen incluis.

Al deze tijdsperikelen worden meesterlijk door McCullough in één thriller verweven aan de hand van de vele, superieur uitgewerkte personages als in een stuk van Shakespeare. Als klap op de vuurpijl is het moordmysterie ook van een nagelbijtende spanning, dus met dit verduiveld mooie boek is weinig mis. Niets eigenlijk.

Rechercheur Delmonico

Zelfs het archaïsche taalgebruik is aan McCullough besteed. Haar hoofdpersoon is rechercheur Carmine Delmonico, die naar het neurologische centrum - genaamd The Hug - wordt geroepen als een hulpje bij toeval de resten van het meisje ontdekt.

Zijn speurwerk doet hij zonder computers of mobiele telefoons, en de geavanceerde forensische teams of andere technieken die het hedendaagse politiewerk vereenvoudigd hebben, zaten toen nog in de luiers. Met zijn eigen inzicht en doorzettingsvermogen ontdekt hij dat er in de afgelopen jaren veel meer meisjes worden vermist, en stukje bij beetje ontdekt hij het patroon in de moorden.

Couleur locale

De dader moet iemand van het instituut zijn, dat staat buiten kijf. Via Delmonicos gesprekken met en bezoeken aan de betrokken wetenschappers, krijg je als lezer een geweldig beeld van de internationale academici en hun achtergronden, en van het leven in Connecticut in die tijd.

Maar ook de (zwarte) hulpjes hebben hun eigen verhaal, die via hun kakelverse iconen als Malcolm X en aanhangers hun strijd leveren voor erkenning en gelijkwaardigheid. Via de dames die werkzaam zijn bij The Hug geeft McCullough een idee van waar de nieuwe vrouwen in een oud mannenbastion zoal mee te kampen hadden.

Aanwijzing

Bovendien haalt McCullough een leuk trucje uit halverwege het boek. Ze geeft één aanwijzing waardoor de oplettende lezer al weet in welke hoek hij de verdachte moet zoeken. Delmonico heeft die voorsprong niet, maar de whodunit stort geenszins in elkaar door die kennis.

Daar is McCullough een veel te gewiekste schrijfster voor, want als in een film van Polanski die de kijker onbewust naar links of rechts kan laten buigen om achter een muur te kunnen kijken, zou je Delmonico willen aansturen om dat ene deurtje bij die verdachte te openen. Ze trekt je hiermee als lezer met een enterhaak het verhaal in, en dat is een knap staaltje psychologisch schrijven.

Bestel dit boek direct:


On, Off
Colleen McCullough

Tip de redactie