Mayli Wen - Een Vrouw op de Drakentroon (lezersrecensie)

Levendige en verrassend eigentijdse roman over oosterse heerseres van vlees en bloed.

Historische fictie is een beetje het ondergeschoven kindje van de Nederlandse literatuur. De meeste succestitels stammen uit het buitenland, waar het genre populairder is. De laatste tijd verschijnen er weer wat meer titels van vaderlandse bodem en Mayli Wen durft het zelfs aan te debuteren met een historische roman.

Eigentijds

Van een pas 25-jarige Chinees/Nederlandse debutante verwacht je eigenlijk iets eigentijds over bijvoorbeeld de cultuurkloof of de nasleep van het maoïsme. Mayli Wen toont zich tegendraads, want zij baseert haar debuut op het leven van een in Nederland nogal onbekende Chinese keizerin. Die keuze is opmerkelijk. Langzamerhand wordt echter duidelijk dat het eigenlijk vreemd is dat deze fascinerende figuur niet bekender is en zo toont de jonge schrijfster zich bij nader inzien alsnog eigentijds.

Verboden Stad

Het verhaal van deze Tzu Hsi is er één van het spreekwoordelijke dubbeltje dat een kwartje wordt. Als ze een jaar of zeventien is, treedt ze toe tot de keizerlijke harem in de Verboden Stad in Peking. Ze wordt één van talloze concubines en haar belangrijkste taak is om in de smaak te vallen bij de keizer. Dat valt niet mee want hij heeft een favoriete en arrogante concubine die al zijn aandacht opeist. Wanneer hij Tzu Hsi eindelijk ziet staan, raakt ze prompt zwanger en bevalt ze van een zoontje. Dat zoontje wordt de nieuwe keizer als zijn vader jong wordt vermoord.

Keizerin van vlees en bloed

Tzu Hsi dient heel wat hindernissen te overwinnen voor ze zich regentes voor haar zoon mag noemen. Dat ze daarna ook het nodige voor de kiezen krijgt mag duidelijk zijn uit de omvang van het boek: Een Vrouw op de Drakentroon telt bijna vijfhonderd bladzijden. Zo aast half Peking op haar troon, heeft ze te kampen met een concurrerende regentes en doet de gevestigde orde steeds opnieuw een beroep op haar. Door knap bedachte plotwendingen wordt het boek nergens langdradig. Wen verliest zich geen moment in historische details. Ongenaakbaar is haar Tzu Hsi gelukkig niet. Ze heerst dan wel over het grootste keizerrijk ter wereld, maar diep van binnen voelt ze zich door haar lage afkomst minderwaardig. Verder laat ze zich door listige adviseurs op het verkeerde spoor zetten en is ze buitengewoon gevoelig voor vleierij. Die menselijke tekortkomingen maken haar precies wat de schrijfster waarschijnlijk voor ogen heeft gehad: een mens van vlees en bloed.

Aan de oppervlakte

Betekent dit dat Wen een droomdebuut heeft uitgebracht? Dat nou ook weer niet. Daarvoor laat Wen zich te weinig gaan. Haar doorgaans levendige schrijfstijl is absoluut plezierig, maar vaak wel aan de brave kant. Daardoor blijft ze aan de oppervlakte drijven. Bepaalde passages zijn poëtisch mooi en die kant mag in nieuw werk iets meer tot uiting komen. Dat neemt niet weg dat haar boek een knappe combinatie biedt van spanning, erotiek en drama. Hoewel het thema op het eerste gezicht niet eigentijds is, is Wens uitwerking en woordgebruik dat wel degelijk. Daarbij valt ook op haar werk een stuk leesbaarder is dan dat van collega Lulu Wang, die overigens het opvallend humoristische voorwoord bij dit boek schreef. Een Vrouw op de Drakentroon is een geslaagde roman die het verdiend om door een breed publiek te worden gelezen.

Mayli Wen - Een Vrouw op de Drakentroon
Uitgeverij Conserve

Bestel dit boek direct: