Een vuige kunsthandelaar perst cliënten uit om aan hun imposante doeken te komen. Het leidt tot heroïsche daden van particulieren én de FBI.

Het is opmerkelijk hoe een schrijver/politicus als Jeffrey Archer met zo'n brave thriller op de proppen komt na zijn voortijdige vrijlating uit de gevangenis (hij is veroordeeld wegens meineed, en zijn naam werd zelfs genoemd in het moordonderzoek van TV-presentatrice Jill Dando). Terwijl hij tijdens de rechtszaak zelfs een rol in een toneelstuk had dat over een rechtszaak ging. Wellicht wilde Archer met zo'n glasheldere good guys/bad guys als in Het Van Gogh Bedrog wat overzicht scheppen in zijn door dubieuze plots geteisterde privé-leven.

Zeldzame doeken

Wat wil het geval. De karikaturaal meedogenloze kunsthandelaar Fenston zit achter een zeldzame Van Gogh aan: een waarop de kunstenaar zichzelf had geschilderd met het beruchte afgesneden oor. Het schilderij zit in de collectie van de aristocratische gezusters Wentworth, lady Victoria en Lady Arabella. Als Victoria's keel wordt doorgesneden, trekt zij de aandacht van FBI-agent Jack Delany, die al jaren aan een zaak werkt waarin vier andere kunsteigenaren op dezelfde wijze de dood vonden. Allen hebben gemeen dat ze aan de rand van faillissement stonden en een zeldzaam doek in hun bezit hadden.

Kunstkenner of crimineel?

Het brengt Jack op het spoor van Anna Petrescu, een beroemde Roemeense kunstkenner die doeken aankoopt voor mensen zo rijk als Croesus. In opdracht van die Fenston. Maar op de ochtend van 9/11 krijgt Petrescu haar ontslag, waardoor zij op het nippertje aan de terreuraanval op het WTC ontkomt. Haar opdrachtgevers denken echter dat zij dood is, waardoor zij heel even de handen vrij heeft om te proberen de overgebleven Wentworth te redden van een schrander opgezette rip-off door Fenston. Maar al snel ontdekt Fenston dat Petrescu nog springlevend is, en zet een contract op haar hoofd.

Keurige rondreis

Wat volgt, is een keurig verslag van een rondreis die eigenlijk wel spannender had gekund. Petrescu neemt het vliegtuig met een beruchte huurmoordenaar in haar kielzog, én die Delany die er nog niet uit is of Petrescu de moordenaar is, een pion in een bedrieglijk complot of een integere maverick. De reis leidt van Roemenië naar Tokio naar Londen, met rood kratje waarin mogelijk het Van Gogh schilderij zit. Petrescu is haar achtervolgers steeds een stapje te slim af, maar echt opzienbarend is dat niet. Een rood stoplicht, wat getreuzel op een plee, de klassieke verbergtruc achter een krant: Petrescu heeft er nauwelijks moeite mee haar bumperklevers voor te blijven, en kan zonder enige belemmering haar plannetje ten uitvoer brengen.

Wisseltrucs

En dat plannetje is ook al zo voorspelbaar braaf. Fenston moet natuurlijk de voet dwars gezet worden en Lady Arabella mag niet bankroet gaan. Alle betrokkenen stinken met wijd open ogen in de wisseltrucs met het rode kratje, en eigenlijk lijkt het in Archers wereld een fluitje van een cent om een Van Gogh te slijten dan wel ongezien te laten circuleren. Dat krijg je als je met een handjevol personages werkt die extreem goed of extreem slecht zijn. Maar het grootste raadsel is waarom Archer per se dat 9/11-verhaal erin heeft willen betrekken. 11 september, staat er met omineuze letters op de pagina van het eerste hoofdstuk. Vrij onkies om dat als dun subplotje te hanteren om Petrescu héél even doodgewaand te laten: dat had makkelijk anders gekund, want dat hele 9/11 speelt verder geen enkele rol meer. Best wel foei.

Jeffrey Archer - Het Van Gogh Bedrog
Uitgeverij de Fontein


Bestel dit boek direct:

Het Van Gogh bedrog
Jeffrey Archer