Weergaloze roman over de vindingrijke dwerg Bucino Teodoldi en zijn meesteres Fiammetta Bianchini, de beroemdste courtisane van Rome.

Sacco di Roma

Het verhaal begint in Rome in 1527, met de beruchte Sacco di Roma. Losgeslagen Spaanse troepen en Lutherianen vallen de Italiaanse hoofdstad binnen, om gedurende acht dagen een bloederig spoor door de stad te trekken. Het is een bloedstollend begin van deze historische roman, met verkrachtingen, gruwelmoorden en plunderingen. De verachtelijke genoegdoening voor lang opgekropte jaloezie jegens deze stad vol schitterende cultuur en - als het aan de Lutherianen lag - zedeloosheid.

La Draga

Fiammetta en Bucino weten met enkele kostbare juwelen te ontsnappen naar Venetië, hetzij niet helemaal zonder kleerscheuren. In Venetië roepen ze de hulp in van de mysterieuze genezeres La Draga, die de aangerichte schade aan het uiterlijk en innerlijk van de courtisane kan verhelpen opdat zij haar métier weer kan gaan beoefenen. Venetië stond op dat moment op het hoogtepunt van haar roem en splendour, waarbij courtisanes een vast en geaccepteerd onderdeel waren van de pleziertjes van de upperclass.

Sleutelroman

Met Bucino heeft Dunant een boeiend vertelperspectief gecreëerd. Hij is een inconventionele denker, een gepassioneerde, intelligente man met een scherp oog voor zijn omgeving, die zijn handicap gebruikt als overlevingsstrategie - niet zelden met uiterst humoristische uitschieters. Ook Fiammetta is een anomalie, die als prostituee zowel faam geniet om haar schoonheid als om haar humor en verstand. Zij zijn fictieve personages met een opmerkelijk samenwerkingsverband, terwijl Dunant er deels ook een sleutelroman van maakt door bekende historische figuren als de schilder Titiaan en de schrijver Aretino in het verhaal te betrekken.

Portret

Met haar fijnzinnige beschrijvingen van het leven in deze stad vol kanalen, bespeelt Dunant de geschiedenis als een harp. Venetië dient hier niet als achtergrond, maar krijgt een hoofdrol in het verhaal. Bucino observeert de stad met zowel al haar grandeur als met walmende kanalen, verloederde achterbuurten en levendige multi-etniciteit. Zijn aversie jegens de stad slaat met de jaren om in adoratie, en als vertrouwelinge van de hooggeplaatste courtisane heeft hij een venster met primair uitzicht op de hiërarchie, de invloedrijke cliënten van zijn meesteres, de religie, de zakenwereld en de kunst. Dunant gebruikt Bucino om een verleidelijk én filosofisch portret van Venetië te schetsen, gedurende een periode waarin het een van de machtigste handelscentra in het westen was.

Sarah Dunant - In The Company of the Courtesan. Nilsson & Lamm BV.


Bestel dit boek direct:


In the Company of the Courtesan
Sarah Dunant