Derde editie van het zowel grafisch als tekstueel uitmuntend verzorgde bookazine Dif 3, dat één keer per jaar wordt uitgegeven.

Hij mág op de koffietafel, dit bookazine van meer dan 350 pagina's, maar laat het dan wel een beetje strakke tafel wezen. Want Dif 3 is qua vormgeving van het baanbrekende soort, en waarschijnlijk een van de weinige 'jaarboeken' die tussen de overdonderend originele vormgeving, illustraties en fotografie, nota bene ook echt interessant is om te lezen.

Kwaliteit

Als jaarboek 2005/2006 is Dif 3 een afspiegeling van wat ons bezighoudt, nijdig maakt, ontroert en informeert. En wat een verdienste dat de uitgevers niet op de flaptekst zoiets obligaats als 'wij zetten u aan het denken' hebben geschreven. Zulke hulptroepen heeft een uitgave als Dif 3 ook niet nodig, want van de eerste tot en met de laatste bladzijde hebben de makers als een Cerberus toegezien op hoge kwaliteit, en zij onderschatten hun lezers geenszins.

Thema: Nep

Het thema dan. Dat is Nep. De aanzienlijke stal van journalisten, schrijvers, fotografen en illustratoren zijn over de planeet getrokken voor alles wat zo onecht is, namaak, kitsch en fake als de bovenlip van Connie. Met interviews, speurwerk, doorvragen en het oog van de kunstenaar legden zij de essentie bloot van elk onderwerp: de betonnen oase van Dubai, het gedachtegoed van Noam Chomsky, de chirurgisch verbouwde gangsterliefjes in Colombia, om er maar een paar te noemen. Zes mensen geven hun visie op de islam anno nu en hier, en die serie sprekers volgt op een advertentie van rugzakjes waar doodleuk het woord BOEM! naast de foto staat. Provocatief? Nee. Leuk? Ja. Origineel? Onmiskenbaar. En dat geldt voor alle onderwerpen in Dif 3.

Internationaal

Wie een beetje de bladenwereld kent, weet dat de Amerikaanse glossy Vanity Fair zo ongeveer het Mekka van journalistiek is. Zeg een uitgever dat zijn of haar glossy wel wat van Vanity Fair wegheeft, en ze gaan glimmen. Of de makers van Dif dezelfde ambitie hadden weet ik niet, maar zij hebben dat beroemde magazine in elk geval op alle fronten ver achter zich gelaten. Dif 3 is Nederlands, maar zou makkelijk internationaal kunnen en dan nog wel in de hoogste regionen. Wie zijn vrienden op waarde weet te schatten, hoeft niet verder te kijken voor een verjaars- of decembercadeau. Of houd het lekker zelf. Als voorproefje van het Dif Magazine dat binnenkort uitkomt, of Dif Podcasting online waarbij je op je iPod naar de beste verhalen kan luisteren - want ook zonder die uitzinnige vormgeving blijft Dif 3 monumentaal overeind.

Dif 3
Uitgeverij Dif-Books
Foto: Klaas Jan Kliphuis


Bestel dit boek direct:

DIF / 3
A.M. Burger