Een jonge oorlogscorrespondente wordt ontvoerd in Irak, en trekt zich terug op het Engelse platteland om te bekomen van haar traumatische ervaring.

Een aantal jaar geleden kwam de discussie los of schrijvers meer maatschappelijk geëngageerd zouden moeten zijn, en een prozaïsch platform leveren waarin ze stelling namen. Heel Hollands was de eerste reactie natuurlijk dat literatuur ook een kunstvorm was, en de beoefenaar van kunst moet elke artistieke vrijheid behouden die hem of haar drijft. Dat staat als een paal boven water; maar in het thriller-genre is dat maatschappelijk engagement al veel langer bon-ton, zonder dat er een discussie over is gevoerd. Thema's als racisme, achterstand, discriminatie en corruptie bieden een waardevol handvat voor dit genre waarin kundig de oplopende spanningen over misstanden worden verwerkt. Walters is zo'n schrijfster aan het worden. Haar eerste boeken waren klassieke (en uitmuntende) Engelse plattelands-detectives, later situeerde zij met succes haar verhalen in de roerige, multiculturele stadswijken. Acid Row, over een pedofiel in een op hol geslagen straat, was daarvan een hoogtepunt.

Huurling

Met The Devil's Feather duiken we via oorlogscorrespondente Connie Burns in broeihaarden van Sierra Leone en Irak. Het verhaal begint in Sierra Leone, als drie kindsoldaten tot bekentenis worden gedwongen voor de verkrachting van vijf vrouwen. Burns heeft sterk het vermoeden dat een westerse huurling erachter zit, maar kan niets bewijzen. Jaren later kruisen hun paden wederom in Irak, en niet veel later wordt Burns ontvoerd, tegelijkertijd met een Italiaanse correspondente. De media achten islamitische terroristen verantwoordelijk, maar als Burns weer vrij komt zwijgt ze als het graf. Zwaar getraumatiseerd door haar dagen in gijzeling, vertrekt ze naar Engeland en huurt een afgelegen landhuis in Dorset om op adem te komen. Ze ontdekt al rap dat haar nemesis haar niet met rust zal laten, en komt bovendien in nieuwe intriges terecht van een erfenis en poging tot moord.

Oorlogszone

Walters gebruikt een fraaie reportagetechniek voor de speurtocht naar Burns naar de ware toedracht; zowel van de verkrachting van de vrouwen in Sierra Leone als het Dorset-mysterie. Daarbij worden nieuwe personages opgevoerd zoals Jess, de zwijgzame maar pientere boerin, en Madeleine, een eersteklas snob. Het is een fijne countryside-intrige, terwijl Walters tegelijkertijd overtuigt met de passages die zich in de gruwelijke oorlogszones afspelen. In Acid Row schetste ze al trefzeker hoe een persoonlijke hetze kan ontaarden in een chaos waar een hele stadswijk door wordt opgejut: in The Devil's Feather komt er een actueel strijdtoneel tot leven waarin wreed geweld en ordeloosheid de dagelijkse realiteit is. Dat is een maatschappelijk engagement waar weinig schrijvers aan kunnen tippen.

Minette Walters - The Devil's Feather
Nilsson & Lamm


Bestel dit boek direct:


The Devil's Feather
Minette Walters