Thriller van Engelse Grande Dame van dit genre: Ruth Rendell. Haar pseudoniem Barbara Vine staat ook op de flaptekst vermeld, en dat betekent dat het zwaartepunt op de psychologische aspecten ligt.

Whodunit

Een detective is Het Labyrint niet te noemen, want pas helemaal op het eind komt de recherche er marginaal aan te pas. Tot aan die tijd is er ook geen sprake van een whodunit, want tot bijna aan het eind, is er geen ít (moord) dus is er ook geen who. Wel nagelt Rendell het fenomeen ontwrichte familie met bijkomende moordzucht, wat haar landgenoot Alfred Hitchcock ooit de uitspraak ontlokte: "De televisie bracht moord terug waar hij thuishoort: in de huiskamer."

De zusters

De koele Zweedse Kerstin Kvist wordt eind jaren 60 aangesteld als verzorgster van een geestelijk labiele man, John Cosway. John woont in een enorm Engels landhuis in Essex, samen met zijn oude moeder en drie niet meer zo jonge zussen: Winifred, Ella en Ida. Er komt soms nog een jongere zus langs, Zorah: een glamourous type die steenrijk is dankzij de erfenis van haar overleden echtgenoot. De rest van de Cosways, zoals Kerstin rap ontdekt, leeft bij gratie van haar generositeit. Vader Cosway heeft in zijn testament laten opnemen dat zijn fortuin wordt beheerd door een stichting, met John als voornaamste erfgenaam. Maar John leeft in zijn eigen wereld, dus de vrouwen zitten daar mooi aan vast.

Autisme

John wordt zwaar gedrogeerd: anders is hij agressief, zo verklaart de familie. Kerstin heeft daar hele andere gedachten over. En daarnaast krijgt ze het steeds meer op haar heupen van de in zichzelf gekeerde Cosways, hun onuitgesproken antipathie jegens elkaar, en de jaloezie van de zussen op hun geheime minnaars. En dan is er dat mysterieuze labyrint: een gigantische bibliotheek in een vleugel waar talloze boeken als een doolhof zijn opgesteld. De komst van de flamboyante kunstschilder Felix, die de vrouwen het hoofd op hol brengt, maakt de verhoudingen er niet beter op.

Lontvacht

Al deze intriges en vetes maken van het landgoed een kruitvat waar een vacht aan lontjes uithangt. Als die ten slotte tot ontploffing komt is die, gezien de zeer gedetailleerde en uitgebreide opbouw, bijna teleurstellend mild. Maar dat kan zijn omdat Rendell die koele Zweedse als verteller heeft genomen. Het verhaal en de personages zijn Brits, in- en in-Brits, waar de Scandinavische Kerstin niet altijd vat op krijgt. Ze ontbeert dat flegmatieke Engelse shockproof-gevoel, dat als kompas fungeert in detectives. Kerstin kan deze mensen begrijpen noch bereiken; dus hoe psychologisch Rendell haar personages ook ontleedt, Kerstin blijft een ontheemde gids, als Pippi Langkous in het bos van Winnie the Pooh. En dat heeft consequenties voor de lezer.

Het Labyrint - Ruth Rendell/Barbara Vine
A.W. Bruna Uitgevers


Bestel dit boek direct:


Het labyrint
Ruth Rendell