Thrillerauteur Tess Gerritsen heeft niets met vrouwelijke personages "die zich laten overrompelen en wegduiken". De vrouwelijke hoofdpersoon in 'spannende boek'-geschenk Incendio neemt dan ook het heft in eigen handen.

"Heads on, zo doen de vrouwen uit mijn boeken dat", stelt ze in een gesprek met NU.nl.

De Amerikaanse Gerritsen is onder meer bekend van de boeken over Rizzoli & Isles, en de daarop gebaseerde televisieserie die ook in Nederland is uitgezonden.

Ze schreef het geschenkboek voor de Maand van het Spannende Boek, waarvan het thema dit jaar 'terreur' is.

Hebt u kunnen bogen op uw decennialange ervaring als auteur om uw verhaal binnen de 96 bladzijden te houden?

"Het viel inderdaad niet mee. Temeer daar het onderwerp van de Holocaust erin voorkomt, waar ik enorm door gegrepen ben geraakt in Venetië, en ook door het Holocaustmuseum in Berlijn. "

"In eerste instantie had ik voor Incendio aan mijn vaste personages Rizzoli & Isles gedacht, maar toen ik in de oude Joodse wijk van Venetië stond, besefte ik met een schok dat ik mijn onderwerp had gevonden. Een griezelige droom over een baby met gloeiend rode oogjes maakte voor de verhaallijn de cirkel rond."

Had u het onderwerp van de Holocaust in een roman willen uitwerken?

"Zonder een plotlijn uit Incendio prijs te willen geven, wil ik wel zeggen dat het verhaal van de Joden in Venetië een uitgebreide roman verdient. Het is alleen misschien wel een té aangrijpende geschiedenis voor mij."

In Incendio is het moederinstinct in conflict met de moederlijke natuur. Was dat lastig voor u?

"Ik heb gelukkig een erg solide gezin, de psychologische slag van mijn hoofdpersonage hoefde ik niet op mezelf te betrekken. Iets wat ik in mijn werk dikwijls trouwens wel doe; ik ben gaan schrijven om mijn angsten te bezweren. Volgens mij is dat een trekje dat meer thrillerschrijvers vertonen."

Wat is er typisch Tess Gerritsen aan deze novelle?

"Julia, het hoofdpersonage, zit in een lastige positie en dreigt slachtoffer te worden van de situatie. Maar ze neemt het heft in eigen handen. Ze boekt een vlucht naar Venetië en gaat zelf op onderzoek uit hoe haar eigen leven en dat van haar kind zo'n duivelse wending heeft kunnen nemen."

"Heads on, zo doen de vrouwen uit mijn boeken dat. Ik kan niet uit de voeten met vrouwelijke personages die zich laten overrompelen en wegduiken. Als mijn Julia zich had gevoegd naar het advies van haar omgeving, dan had ze zich naar een kliniek laten dirigeren en was het hele Venetiaanse drama in de doofpot blijven zitten."

Uw vrouwelijke hoofdpersonages zijn heldinnen in de dop?

"Omdat lezeressen zich in zulk soort vrouwen herkennen. Neem bijvoorbeeld thrillers over seriemoordenaars. Vrouwen willen in zulke boeken niet lezen over een hele reeks mannelijke slachtoffers dat gruwelijk aan hun eind komt. Het moeten altijd vrouwen zijn."

"Opmerkelijk, nietwaar? Kennelijk zit het er toch ingebakken om mannen als helden te willen zien - in misdaadromans, althans."

U hebt een hele rits boeken geschreven. Kunt u na het uitdiepen van zoveel verschillende personages de mens inmiddels heel goed doorzien?

"Nee, eigenlijk ben ik daar erg beroerd in. Ik kan het illustreren met een verhaal dat ik liever niet in Amerika wil vertellen, omdat het gaat over een bekende die binnenkort op vrije voeten komt."

Pardon?

"Het is een lid van de familie dat ik als kind zo graag mocht, iedereen mocht hem. Echt een fijn mens, dachten we. Maar hij bleekt dus een moord op zijn geweten te hebben. Het kwam voor ons allemaal als een volslagen verrassing. Dat hakte er wel in, en sindsdien heb ik nooit meer de illusie gehad dat ik iemand kon doorzien."

De Maand van het Spannende Boek begint vrijdag 30 mei en duurt tot en met 30 juni. Bij aankoop van tenminste 12,50 euro aan Nederlandstalige boeken krijgen mensen het geschenkboek van Tess Gerritsen cadeau.