Een mediamagnaat wordt tijdens een avondvullend live tv-interview het vuur na aan de schenen gelegd. De nieuwe van Gouden Strop-winnaar Michael Berg is een psychologische thriller met de televisiewereld als decor.

Met enig dedain begeeft de grote tv-producent Tobias Heller zich naar de tv-studio van de publieke omroep. Hij zal daar een hele avond aan de tand worden gevoeld in het programma Een goed gesprek, aangevuld met televisiefragmenten die hij zelf heeft mogen kiezen.

Heller stapt zonder vrees de studio in. Hij is zo groot, internationaal gelauwerd zelfs, dat niemand hem iets kan maken.

Wel is hij groot op een manier die door en door Nederlands is. Dus er zit een zekere mate van ingetogenheid in de zelfbewuste houding van deze mogul, en dat maakt hem begrijpelijk en geloofwaardig als personage in een Nederlandse misdaadroman.

Opmerkelijk is dat hij net te horen heeft gekregen dat zijn zoon wordt vermist op de Griekse wateren. Doortastend als altijd besluit Heller dat 'the show must go on', en bovendien kan hij toch niets doen. Niet onbelangrijk is dat gaandeweg duidelijk wordt dat hij zijn zoon niet echt heel hoog heeft zitten. Het is de hoogste tijd dat het papventje de handen uit de mouwen leert steken, zoals zijn vader.

Januskop

Het studiogesprek is bedoeld om een beeld te krijgen van de man en zijn leven, maar de lezer krijgt ondertussen een ander verhaal, met de herinneringen die door Hellers hoofd malen. Aan dat verborgen leven zitten aspecten die Heller liever niet wil prijsgeven, maar in hoeverre heeft de redactie research gedaan en kunnen ze hem met onaangename waarheden confronteren?

Berg heeft dit gegeven op een psychologisch interessante manier uitgewerkt. De nervositeit die Heller in zijn greep begint te krijgen door de manier van vragen van de interviewster, kun je bijna lijfelijk voelen, ondanks de voor de hand liggende middelen die daarvoor zijn gebruikt: transpiratieaanvallen, concentratiestoornis, opvliegers.

Maar obligaat of niet, ze werken uitstekend; het gegeven van een Heller die muurvast zit op live televisie en de machtsstrijd met de journaliste die hij met afwisselend succes doorstaat, is spannend en bij vlagen zelfs sensationeel.

Tweede Gouden Strop?

Dat Heller de betreffende journaliste ooit heeft beledigd, is een extra plot die Berg heeft verwerkt voor het effectief opvoeren van de suspense. Daarbovenop is er nog een redacteur die een appeltje met hem heeft te schillen, en Berg houdt knap in het midden welke onaangename ontboezemingen er voor Heller in het verschiet liggen.

Het studiogesprek is een goed uitgespeelde perspectiefkwestie, dat functioneert als een spiegelpaleis. Wat Heller denkt en zich herinnert, kan middels andermans getuigenis in een compleet ander daglicht komen te staan. Ook zit er in de ontknoping nog een verrassende tournure - die zagen we echt niet aankomen.

Bergs opvolger van de Gouden Strop-winnaar is beslist een serieuze kandidaat voor een tweede bekroning.

Uitgeverij The House of Books