Volgende week begint de 79e editie van de Boekenweek, kort na het faillissement van boekhandelketen Polare. Volgens kenners kan dat het boekenfeest niet bederven.

''We moeten de crisis bij Polare niet overdrijven'', zegt hoogleraar Boekenwetenschap Lisa Kuitert van de Universiteit van Amsterdam (UvA). ''Er zijn nog zó ontzettend veel andere boekwinkels in Nederland.''

Het Polare-effect wordt opgeblazen, meent directeur Sjaak Mark van de AKO-boekhandelketen. ''Het lijkt alsof er helemaal niet meer gelezen wordt. Maar het is echt niet zo dat er over twee jaar geen boekwinkels meer zijn.''

Het literaire feest staat juist als een huis, stelt Kuitert. ''Je hoort weleens dat de Boekenweek uit de tijd zou zijn. Maar het is opvallend hoe sterk het leeft onder lezend Nederland.'' Mark: ''Consumenten waarderen vooral het Boekenweekgeschenk enorm.''

Thema

Wel kan de Boekenweek zonder het jaarlijkse thema, denkt Kuitert. ''Het zijn vaak dezelfde thema's en ze leveren geen betere boeken op.''

Ook zou meer moeten gebeuren op digitaal vlak, suggereert Mark. ''Maak bijvoorbeeld een app waarmee je het Boekenweekgeschenk kunt ontvangen.'' De markt van digitale lezers wordt volgens de AKO-directeur sowieso onderschat. ''Het aandeel e-books is officieel 3 procent, maar is door de illegale downloads in werkelijkheid een veelvoud daarvan.''

Kuil

De organiserende CPNB doet juist volop mee aan de digitale ontwikkelingen, stelt directeur Eppo van Nispen. ''Er zijn al allerlei apps waar we bij aanhaken. Waarom zou je daar dan zelf nog veel geld in steken?''

Bij de 80e editie volgend jaar zit er op dit gebied ''ook wat groots aan te komen''. Vrees dat lezers door het illegale downloaden van e-books niks meekrijgen van de Boekenweek, heeft Van Nispen niet. ''Er is zo veel aandacht voor. Als je er niks over hoort, leef je in een kuil.''

Kuitert gelooft ook niet dat e-books de traditie kunnen bedreigen. ''Het Boekenweekgeschenk kun je net zo makkelijk aan een digitale lezer geven als aan een papieren lezer.''

Soepeler

Wat ook kan helpen, zegt de hoogleraar, is dat de CPNB soepeler wordt over het gebruik van de naam 'Boekenweek'. ''Als anderen een boekenweek organiseren, levert dat meer aandacht op voor het boek.''

De CPNB denkt er niet aan de naam vrij te geven. Van Nispen: ''We steken er ongelooflijk veel geld, tijd en moeite in. Free riders die daarmee aan de haal gaan, pakken we streng aan.''