Het gezapige leventje van Grace Lawson wordt ondersteboven geschoffeld als ze een oude foto van haar echtgenoot Jack opduikelt. Hij verdwijnt kort daarop spoorloos, en zijn laatste boodschap aan haar is dat hij in de penarie zit.

In de meeste thrillers zijn het politieagenten of journalisten die het speurwerk verrichten. In Just One Look staat de arm der wet voornamelijk aan de zijlijn, en is het huisvrouw annex moeder Grace die zich als verrassende heldin ontwikkelt. En Coben weet dat geloofwaardig te maken door het accent te leggen op het behoud van hun gezin, dat ouders een ongekende kracht geeft. De spanning loopt soms op tot ijselijke pieken, omdat Grace intelligent en doortastend is, maar als onervaren speurneus ook volstrekt onbewust van het kille gevaar dat op de loer ligt.

Creepazoid in de zijlijn

Terwijl Grace vanuit haar suffige buitenwijk het raadsel omtrent de foto tracht op te lossen, voert Coben parallel daaraan een creepazoid van een personage op. Een Aziatische killing machine die in opdracht handelt van een onbekende in de coulissen, en de een na de ander omlegt. De methodiek die hij op zijn slachtoffers toepast is bloedstollend, en naarmate het verhaal vordert komen Grace en hij elkaar steeds dichter op de huid te zitten.

Geen daverende finale

Niets is wat het lijkt in Just One Look, en mensen ook niet. Coben is fabuleus in het introduceren van nieuwe personages met nieuwe raadseltjes, die de plot steeds complexer maken. Het is vooral die rijkdom aan karakters die het boek de moeite waard maakt, veel meer dan de ontknoping. Wie voor de daverende finales gaat, zal mild teleurgesteld zijn als dat mysterie uiteindelijk is ontzenuwd. Al doet dat er nauwelijks toe, want tegen die tijd ben je allang voor Grace gevallen.

Just One Look - Harlan Coben. Uitgeverij Van Ditmar