Tot halverwege gebeurt er niet veel in deze thriller. Ja, Jo Elliott, een sociaal werkster, krijgt een dreun op haar hoofd in een winkel. Het blijkt geen overval te zijn, maar iets anders. Wat? Nou, tegen de tijd dat je daaraan toe bent, zo halverwege het boek, kan het je niet meer zoveel schelen.

Complexe psyche

Littleford heeft alles uit de kast getrokken voor een loodzware psychologische thriller. Met veel praatgrage mensen uit het sociale hulpcircuit, tragedie in de onderste klassen, een geheim uit het verleden en een complexe hoofdpersoon, die ook nog ’s wordt geteisterd door de traumatische dreun op haar harses en een onbetrouwbare herinnering aan het voorval.

Ongepeperd

Het duurt niet lang voordat je er als lezer ongeduldig van wordt, van dat gepiep van die getroebleerde Jo. Als er eindelijk meer clues worden opgevoerd om de zaak moeten verduidelijken, is er affectie nodig voor de leading lady om de zaak gepeperd te houden. En die ontbreekt. Niet dat Jo geen aardige meid is, maar het schort iets te veel aan Littleford’s dramatische pennetje om geraakt te worden.

Sombere ik

Dat kan er ook mee te maken hebben dat auteur koos voor de ik-persoon als verteller. En een ‘ik’ die zich maar niet senang wil voelen en zich liever van de buitenwereld afkeert, sluit een heleboel uit. Zelfs de sympathiekste vrienden en scherpste detectives worden vanuit die sombere invalshoek beschreven, waardoor de toch al beperkte omgeving van Jo ook nog eens eenzijdig wordt, en dus nogal mistig.

Very female touch

Ook is het boek op een nogal vermoeiende manier een ‘vrouwenboek’. Tussen de regels door blijft Littleford met vingertjes zwaaien, en ze houdt er blijkbaar de visie op na dat vrouwen emotioneel rijker dus ook complexer zijn dan mannen (al is die conclusie vast niet politiek correct). Maar er is een verschil tussen een complexe hoofdpersoon en een zeurpiet. Een mysterie moet geleid worden door een karakter dat het hoofd koel houdt. Zo niet, dan moet je als auteur een megatalent hebben om een dijk van een leading loser neer te zetten.

Death Duty – Clare Littleford. Uitgeverij Van Ditmar