Philipp Meyer - De zoon

Meyer verwerkt de smaakmakers van het avonturengenre - seks, geweld, cowboys, indianen - tot hoge literatuur in deze fel realistische generatieroman over Texaanse oliebaronnen.

De zoon begint in Texas in het staartstuk van het wilde Westen en loopt door tot het heden.

Waar het begint, zijn in het Noorden van Amerika de indianen al opgeborgen in reservaten of uitgeroeid. In het zuiden houden enkele indiaanse stammen stand. 

De woelige geschiedenis speelt zich af rondom de Texaanse familie McCullough: Eli McCullough (geboren in 1836, het jaar waarin de staat Texas een republiek werd), zijn zoon Peter en Peters kleindochter Jeanne Anne, geboren in 1926.

Het begin

In 1850 overvallen de Comanches de farm van de McCulloughs. De jonge Eli ziet hoe zijn moeder en zus door de indianen worden verkracht en gemarteld, hij en zijn oudere broer worden als slaaf meegevoerd.

In tegenstelling tot zijn broer overleeft Eli de zware tocht naar het indianenkamp. Hij zal enkele jaren doorbrengen tussen de Comanches en maakt zich hun levensstijl eigen.

Door ontbering en ziektes wordt de stam vrijwel uitgeroeid, waarna Eli terugkeert naar de blanke wereld. Maar die is hij ontwend, zoals meer kinderen die een tijd in slavernij bij de indianen hadden doorgebracht. Eli sluit zich aan bij de Rangers, een soort commando's in het wilde Westen die de wapens opnamen tegen indianen en Mexicanen.

De tegenpool

Eli's zoon Peter is de zachtaardige tegenpool van zijn half verwilderde vader. In deze periode worden de eerste olieboringen op hun landgoed verricht, die de aanzet zullen vormen voor het immense familiekapitaal.

En de strijd om land en geld is nog steeds bitter; in Eli's jongere jaren waren blanken, Mexicanen en indianen in een verwoede strijd verwikkeld om te overleven, en nog steeds moorden families elkaar uit om land en bezit. Peter is amper opgewassen tegen de mores van de tijd.

Jeane Anne

Het derde belangrijke personage is Jeanne Anne, de erfgename die in (olie)weelde is geboren en het moederschap liever verruilt voor de business, dat een mannenbolwerk is. De schrijver heeft deze Texaanse vrouw een complexe, innerlijke wereld gegeven, een die ver afstaat van de archetypische Scarlett O'Hara's en Southern Belles.

Meyer hint zelfs dat zij - in het boek - model heeft gestaan voor de rol van Elizabeth Taylor in The Giant. Vanuit haar perspectief wordt de laatste driekwart eeuw van Texas verbeeld, tot in het heden.

Historie

Meyer heeft zijn huiswerk gedaan en naar verluidt honderden boeken over de geschiedenis van de staat Texas gelezen. Dat vertaalt zich in de perfecte, natuurgetrouwe decors, de zelfverzekerde stijl waarmee hij over indianen en  kolonisten schrijft, en de vele historische feiten over de olie-industrie en de indianen, rondom en na de Texan-Indian Wars.

En zijn toon is compromisloos, hij schrijft volgens de tijdgeest. Mensen pakken wat ze kunnen en/of willen, en reageren furieus als van hen hetzelfde wordt afgepakt. Er zijn geen personages die morele oordelen vellen in deze darwinistische zone, met de soms gruwelijk wrede taferelen.

De zoon is een adembenemend epos over mensen die geschiedenis schreven, een instant klassieker in het genre.

Uitgeverij De Bezige Bij

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUwerk

Tip de redactie