Verrassende en originele roman over een gevierd kunstenaarskoppel dat op een keerpunt is beland.

In de kunstwereld hebben Maxime en Laura Innes hun naam groot op de kaart gezet. Roem, erkenning, geld, ze hebben het. En ze hebben een zoon, Steven, die ze bij het extreme af in vrijheid wilden opvoeden - het joch heeft zelfs geen papieren. Steven is stateloos, wat nooit een probleem is dankzij de goed gevulde portemonnee van zijn ouders.

Het verhaal begint op het moment dat Laura de kans krijgt haar leven een andere kant op te sturen. Haar vliegtuig crasht en de media melden dat de Laura Innes, echtgenote van de bekende Maxime Innes, is omgekomen. Laura heeft geen haast om haar naasten te laten weten dat ze niet in het vliegtuig zat: ze overweegt de verdwijntruc.

De stijl van Bonthuis is spring in het veld, illustratief voor de manier waarop de drie hoofdpersonages zich door het leven bewegen. Door alle mogelijkheden die ze tot hun beschikking hebben, zijn ze op een punt beland zonder ankerplaats.

De bezieling is weg. Maxime's fascinatie voor het breekpunt van materie, waarmee hij als kunstenaar furore maakte, kan hij niet meer oproepen, hoe energiek Laura hem ook probeert op te porren. Eerder met tegenovergesteld resultaat. Maxime wil nu eerder construeren, eerlijk en ongecompliceerd als een bouwvakker die stenen stapelt.

Steven loopt met zijn ziel onder zijn arm en heeft een alter ego in cyberspace gecreëerd. NinjaX is de Steven die hij zou willen zijn, met haar op de tanden en de juiste opmerking op het juiste moment. De echte Steven zit gevangen in de paradox van vrijheid die een fata morgana is; zijn vrijheid is voor hem uitgestippeld door een moeder die het verschil tussen verstikking en aanmoediging niet kon maken.

De omslag

Het geluk dat de Innessen zo lang heeft toegelachen, laat ze in de steek. Ze hebben decennia geleefd zonder acht te slaan op de barsten en de scheuren die in hun bestaan zijn geslopen. Met de kunst als hoofdmoot bleef de illusie lang in stand dat door die kunst alles klopte.

Nu zijn ze gedwongen hun leven te herijken, en als oplossing willen ze elders een nieuwe start maken. Dat blijkt een te simpele gedachte, zelfs als Laura de gelegenheid krijgt zichzelf uit te wissen, als het ware.

Niets en niemand is een verrukking. De roman is geknipt voor herlezing, als een lange laan met aan weerszijden kunstwerkjes die het hoofdverhaal weergeven en uitdagen de route nogmaals af te lopen, voor nieuwe invalshoeken en andere dwarsverbanden. Dit boek is meer dan een kroniek een verwende tijd, en Bonthuis is een auteur van wie je veel meer zou willen lezen.

Uitgeverij Nieuw Amsterdam