De samengevoegde boekhandels De Slegte en Selexyz gaan verder onder de naam Polare.

Dat meldt boekensite MustReads.nl op basis van onderzoek in het Benelux Merkenregister. De nieuwe naam en identiteit worden officieel pas op 21 juni gepresenteerd.

Op 15 april registreerde DSS Holding, de moedermaatschappij van De Slegte en Selexyz-boekhandels, de merknaam Polare in het Merkenregister. Ook werd een nieuw logo bij het merk vastgelegd.

Uit de beschrijving van het merk blijkt dat de boekhandel zich ook op digitaal lezen gaat richten. Mogelijk komt er een e-reader onder de nieuwe merknaam op de markt.

ProCures

De eigenaar van de boekwinkelketen, ProCures, wil nog niks zeggen over de nieuwe naam. ''Wij komen deze maand met meer informatie naar buiten'', is het enige dat directeur Maurits Regenboog erover kwijt wil.

Bas Kist van merkenbureau Chiever vindt Polare geen sterk merk. ''Ik zie geen enkel verband met lezen of boeken. Het lijkt een fantasienaam waar niemand een bepaald gevoel bij heeft.'' Dat een winkelketen onder dezelfde vlag verder wil, is begrijpelijk, zegt hij. ''Maar ik heb geen idee wat hier de achtergrond van is.''

Investeringsmaatschappij ProCures nam vorig jaar de noodlijdende boekwinkels van Selexyz en de Slegte over. Een dreigend faillissement van Selexyz, met bekende winkels als Donner en Scheltema, was daarmee afgewend.