Dan & Dante: de hedendaagse thrillerschrijver en de historische chroniqueur van de Hel zorgen samen voor een thriller als snoepgoed.

Nog even en een stadsbestuur biedt auteur Dan Brown een geldbedrag om diens nieuwe thriller in hun stad te laten afspelen.

Florence, Venetië en Istanbul, locaties van de nieuwe DB, mogen zich in de handjes wrijven met het mateloze enthousiasme waarmee Browniacs historische gebouwen en kunstwerken uit Browns boeken achterna reizen om met eigen ogen te zien.

In Florence bevindt zich ondermeer het Palazzo Vecchio, waar een belangrijk deel van Inferno zich afspeelt. De tuinen van Boboli worden in Inferno een spannende plek met geheime passages, duistere doorgangen en kunstwerken met diepe betekenissen. Zodra Browns vaste hoofdpersonage Robert Langdon in de buurt is, krijgen de kunst en de geschiedenis overal een dubbele lading die door Langdon/Brown studieus uit de doeken wordt gedaan.

Dodenmasker

Ook is dat Palazzo de plek waar het dodenmasker van Dante Alghieri wordt bewaard. En Dante's fameuze Goddelijke Komedie is het boek dat symboloog Langdon door deze thriller heen bezighoudt met aan- en verwijzingen.

Zulks zijn de vaste ingrediënten van een DB, maar Inferno is stukken beter. De gebruikelijke paranoïde hohum met religieuze genootschappen en hun vage abracadabra is flink aan banden gelegd. Er is goed nagedacht over een wereldomvattende plot waarbij Dante's beschrijving van de hel verweven wordt met een actuele demografische ontwikkeling in de wereld.

Codes

De andere constanten in DB's Inferno zijn weer van de partij, zoals de slimme knappe meid die aan Langdons arm wordt gehangen, en een veelheid aan uiteenlopende vijanden van het duo. Langdon annex de Rambo van de Weetjes kent vluchtwegen en codes om zijn belagers intelligent geweldloos voor te blijven.

Onder die belagers bevond zich in vorige thrillers een malle exoot, zoals een totempaal van tattoos of een kolossale albino, maar zelfs op dat gebied heeft Brown zich gematigd, wat de suspense en geloofwardigheid ten goede komt.

Inferno is gesmeerde luchthavenlectuur, met soepel aaneengeregen zinnen vol cijfers, letters, berekeningen en codes, zodat het leest als een trein. En hoe verkeerd is een hype rondom een hele parade aan architectonische praalwerken en zo'n belangwekkend boek als De Goddelijke Komedie. Niet dus. Dat weet Brown toch maar mooi voor mekaar te boksen.

Uitgeverij Luitingh-Sijthoff

Vertaling Marion Drolsbach, Erica Feberwee, Yolande Ligterink