Vuistdikke pil over een stel wetenschappers dat op het spoor zit van de heilige graal. Een rechercheur verdenkt een van hen van moord, en zet een ferme klopjacht in. Ook een geheime religieuze organisatie zit hen op de hielen.

In het Parijse museum het Louvre wordt het lijk gevonden van een hoog aangeschreven Franse curator. De man heeft voor zijn dood een mysterieuze code achtergelaten, die de politie op het spoor brengt van de Amerikaan Robert Langdon. De cryptologe Sophie Neveu, kleindochter van de dode, leest er een andere boodschap in dan de politie en slaat met Langdon op de vlucht.

Geheim

Al rap komt het duo erachter dat de code verband houdt met de even beroemde als beruchte heilige graal. Het spoorzoeken voor gevorderden is begonnen. Want het geheim van de graal is eeuwenlang met veel ingewikkelde procedures bewaard gebleven door een (alweer mysterieuze) sekte, en niet zonder reden: als de waarheid boven tafel komt, betekent dat machtsverlies voor het Vaticaan.

En waar zoveel religieuze macht op het spel staat, is het ellende geblazen, want ook de katholiek-orthodoxe genootschap Opus Dei (dat echt bestaat) bemoeit zich ermee. Binnen de kortste keren zitten Langdon en Neveu in een wespennest van samenzweringen, rituelen, religieuze doodseskaders, christelijke & heidense hocus-pocus en veel, heel veel symbolische verwijzingen.

Weetjes

Brown weet aardige cliffhangers in te bouwen, en betoont zich binnen het historische kader een pietje precies. Het wemelt van de Lotto Weekend Miljonair-weetjes over schilderkunst en wetenschap uit de koker van Leonardo Da Vinci, en dat maakt het boek tot een redelijk onderhoudende thriller. Wie De Da Vinci Code heeft gelezen, weet waarom Mona Lisa lacht. Maar Brown trekt af en toe ook zevenmijlslaarzen aan als het gaat om de logica. Zo is het genootschap Opus Dei zo snugger om gebruik te maken van een erg opvallende huurmoordenaar: een reus van een albino.

Hopelijk wordt deze potsierlijke vent geschrapt als het boek verfilmd wordt, want een regisseur zou wanhopig worden van zo'n karikatuur. En die verfilming komt eraan. De verkoopcijfers van The Da Vinci Code zijn dermate spectaculair, dat regisseur Ron Howard (Apollo 13, A Beautiful Mind) mag proberen om Steven Spielberg's giga-succes Raiders of the Lost Ark naar de kroon te steken. Veel geluk ermee, Ron: de eerste kerkelijke organisaties hebben zich al pruttelend geroerd.

(Uitgeverij: Luitingh - Sijthoff. Oorspronkelijke titel: The Da Vinci Code. Uit het Engels vertaald door Josephine Ruitenberg)