Twee studievrienden van de School voor Journalistiek gaan in de jaren 80 naar Libanon, waar Nederland deel uitmaakt van de VN-troepen.

In een advertentie van een grote wereldbank zie je drie foto's onder elkaar van hetzelfde kaalgeschoren achterhoofd. Naast de eerste staat "Style", naast de tweede "Soldier", naast de derde "Survivor".

Drie eenvoudige woorden die hetzelfde achterhoofd een volslagen andere lading geven.

Wat waarheid is valt in het huidige informatietijdperk, met de ontelbare invalshoeken, steeds lastiger te omschrijven. De twee hoofdpersonages in Hanssens debuutroman, Koen Donkersloot en Sybrand Sax, hebben nog niet zo sterk met die uitgekristalliseerde nuance te kampen als nu.

Ze zijn student in de jaren 80, volgen de School voor Journalistiek en hun omgeving doet nog rechtlijnig aan, als spiegel van de verzuilde maatschappij die Nederland destijds was. Hun handen jeuken om die keurig aangeharkte lapjesdeken om te schoffelen.

Nietzsche

Met name Sybrand, een zelfverklaard epicurist, liefhebber van Nietzsche, met Oscar Wilde-achtige trekjes die wijsheden debiteert over levenstheorieën en -beschouwingen. Koen en Syb raken bevriend.

Na een lange aanloop van studentikoze branie en gebral, variërend van melige ongein tot scherpzinnige spitsvondigheden, verruilen ze de opleiding journalistiek voor het echte veldwerk: de Libanon-oorlog waar Nederland destijds via een VN-missie aan deelnam.

De aanleiding voor hun expeditie is een klein berichtje in een grote Nederlandse krant over een incident dat zou hebben plaatsgevonden tussen Israëliërs en Palestijnen. Een doofpotverhaal, waarvoor de aspirant Woodward & Bernstein bij een tijdschrift een opdracht en de nodige fondsen weten los te peuteren om zelf in Libanon hun licht op te steken over de ware toedracht van dat incident.

Ironisch

Een kwestie van zelfbehoud is veelomvattend. Het is een coming-of-ageroman en een maatschappelijk portret, dat eerder ironisch is dan kritisch; een boek over veranderingen in de journalistiek en over de generatiekloof. Koen en Syb zijn typische jongeren van die tijd met een baaierd aan vrijheden en bij gebrek aan een klankbord thuis hun levenservaring uit boeken betrokken.

In Libanon worden ze geconfronteerd met een compleet andere realiteit. Een die een eind maakt aan hun grotejongensboekenbranie en hun een staalkaart aan perspectieven opdringt over oorlog, de wereld en het vakgebied waarvoor ze hebben gekozen. Ze gingen op pad om die ene waarheid verslaan, om te ontdekken dat er meer nodig is om style, soldier en survivor  te kunnen onderscheiden.

Uitgeverij De Bezige Bij