Uitgeverij Taschen profiteert flink van hun investering in het maken van zogeheten 'kunstedities' van boeken die in een gelimiteerde oplage verschijnen. 

Hierbij gaat het om kunst- en modeboeken, oftewel koffietafelboeken, die veel geld opleveren.

Sommige gelimiteerde boeken worden juist door Taschen uitgebracht om hun waarde. Zo werd het boek van topfotograaf Mario Testino over Kate Moss in 2010 verkocht voor omgerekend 390 euro, momenteel hebben ze een prijskaartje van zo'n 1550 euro.

Maar ook de waarde van wat meer bescheiden kunst- en modeboeken kan exponentieel groeien in korte tijd.

Documentaire

Zo kostte een boek van Grace Coddington, creatief directeur bij Vogue, in 2002 bijna 100 euro. Nadat de documentaire The September Issue over het tijdschrift in 2009 verscheen, steeg de prijs van het boek ineens naar 1550 euro.

Ook Charles Miers, uitgever van Rizzoli, is voorstander van deze 'op maat gemaakte boeken'. "Het grappige is dat een aantal van dergelijke boeken het eerst niet goed deed in de detailhandel. Maar zodra de boeken 'restanten' worden, stijgen ze in waarde op bijvoorbeeld AbeBooks of Amazon", aldus Miers.