Tatiana de Rosnay - Het appartement

Hoe de terreur van een luidruchtige buurman het leven van een jonge vrouw op zijn kop zet. Psychologische thriller van de schrijfster van Haar naam was Sarah.

De jonge vrouw Colombe Barou - twee zonen, echtgenoot vaak op zakenreis - mag zich de trotse nieuwe huurder van een appartement noemen. Maar zodra haar man van huis is, houdt de bovenbuurman haar 's nachts wakker door herrie te maken.

De man is echter een buitengewoon gerespecteerd arts en de rest van de bewoners van het appartementencomplex loopt met hem weg. Colombe staat er alleen voor.

Het slaapgebrek trekt uiteindelijk zijn wissel op het gezin, op haar werk als ghostwriter, en uiteindelijk op haar karakter. Wat geen slechte zaak is, want Colombe heeft zich te lang behulpzaam en dociel opgesteld. De doorwaakte nachten worden synoniem voor haar ontluikende verlangens. Tot het uiterste gedreven onderneemt zij haar eigen pogingen de buurman het leven zuur te maken, en ze ontdekt dat voor jezelf opkomen zijn vruchten afwerpt.

Eerder werk

Het monstersucces van Haar naam was Sarah heeft ertoe geleid ook eerder werk van deze schrijfster uit te geven, zoals deze psychologische thriller die De Rosnay van een voorwoord heeft voorzien. Met de huidige middelen als internet en Facebook, zo schrijft ze, had Colombe direct geweten met wie ze te maken had en had het verhaal een andere wending gekregen - nu blijft de bovenbuurman een ongrijpbare schim.

Er valt het een en ander af te dingen op de wijze waarop De Rosnay haar hoofdpersonage opvoert als speelbal van een manipulatieve buurman, met zijn spelletjes en treiterijen die niemand behalve Colombe doorziet; daar zijn wel enige gaatjes in te slaan. Krachtiger is de onderliggende verhaallijn van een jonge vrouw die wordt uitgedaagd haar eigen veerkracht en daarmee haar eigen individu te ontdekken.

Toneel

Het appartement is vooral een portret van een huwelijk als een cocon, geborgen maar beperkend, waarin een vrouw die zich bewust wordt van haar verlangen naar ontsnapping. De toneelmatige opzet - het verhaal speelt zich vrijwel uitsluitend binnen de twee appartementen af - versterkt dat gevoel van beteugeling.

De subtiel psychologische wendingen worden afgewisseld met passages waarin De Rosnays talent nog rijpende is. Zoals bij de wat malle ontknoping, waarin ze haar kwelgeest én haar echtgenoot niet alleen mentaal maar ook fysiek moet confronteren. Het gewelddadige element is niet De Rosnays terrein en een kleine stijlbreuk in een toch interessante studie van manipulatie, voyeurisme en zelfontplooiing.

Uitgeverij Artemis en Co

Vertaling Noor Koch

Lees meer over:
Tip de redactie