
Effect boekclub Oprah Winfrey toch negatief
Een goedkeuring van een boek door de televisiepersoonlijkheid bleek weliswaar een bestsellergarantie, maar zorgde niet voor een grotere vraag naar boeken.
Sterker nog, de door Oprah aangeprezen boeken verdrongen andere literaire werken juist, blijkt uit onderzoek van de econoom Craig Garthwaite. De positieve effecten voor een door Oprah uitverkoren boek bleken inderdaad onmiskenbaar. In de week na uitzending steeg de verkoop van het werk met zo'n vierhonderd procent.
Een andere positief effect van een eervolle vermelding door de Oprah Winfrey Book Club was de naamsbekendheid van de auteur. Andere boeken van dezelfde schrijver die in een uitzending werd aangeprezen, verkochten ook beter.
Krimp
De markt voor volwassenenfictie, goed voor 85 procent van de selecties van de boekenclub, zag na goedkeuring van Oprah juist een krimp. Een mogelijke verklaring daarvoor is dat de romans die ze aanprees langer of moeilijker waren dan het gemiddelde boek dat een koper anders zou hebben aangeschaft.
In de vijftien jaar dat de club bestaan heeft, heeft Oprah zeventig titels aangeprezen voor de kijkers van de Oprah Winfrey Show, waaronder boeken van Fjodor Dostojevski en Jonathan Franzen. Met het einde van de populaire talkshow, op 25 mei vorig jaar, kwam ook een einde aan de boekenclub.