De Britse privédetective Ray Lovell krijgt een cold case toegeschoven: of hij de verdwijning van de verdwenen zigeunerdochter Rose Wood wil onderzoeken, die zes jaar geleden spoorloos verdween.

Zoals Penney haar thriller heeft opgebouwd, heeft Lovell aan het begin eerst een ander opsporingsgeval te tackelen: dat van zijn eigen geheugen.

Hij wordt wakker in een ziekenhuis met gedeeltelijke verlammingsverschijnselen, en heeft aanvankelijk geen idee hoe hij daar is beland.

Stukje bij beetje komt het geheugen terug.

Altijd aardig, thrillers met amnesia, alhoewel een wat beproefde formule. Maar aangezien Penney telkens van vertelperspectief wisselt, houdt ze het in toom.

De andere ik-persoon is JJ, een jonge zigeunerjongen die verwant is met de zigeunerfamilie van Rose. JJ is pienter en van het slag dat buiten de heilige familie om voorzichtig in een sedentaire maatschappij probeert te aarden. Geen makkie.

Obscuur

Met de terugkeer van Rays geheugen krijgen ook de personages meer psychologische diepte. Rays eigen getroebleerde leven betreft een ex-vrouw die hij niet kan vergeten en hij drinkt – ook geen unicum in de wereld van de private dicks.

Sterker is de schrijfster met die obscure sfeer van het strak aangelijnde zigeunerleven met de argwaan jegens hun omgeving, waarbij eenieder wordt buitengesloten en familie je enige referentiekader is. Zo’n beperkt wereldje, met de doofpot in het midden, levert onherroepelijk sores op en selffulfilling prophecies.

One of us

Het is die verschansing waar Ray tegenaan loopt en die zijn speurtocht niet makkelijker maakt. Dat uitgerekend hij is verkozen om Rose Wood op te sporen, is alleen omdat hij zelf een halve zigeuner is. ‘Je bent er een van ons,’ zegt de vader van Rose die hem heeft ingehuurd. Ray denkt daar anders over, maar hij zit te krap bij kas om te kunnen weigeren.

Gaandeweg neemt zijn nieuwsgierigheid het over, de Aagjes-factor die in zijn beroep noodzakelijk is en tevens - daar windt Ray geen doekjes om - spannender dan zijn gebruikelijke business zoals het achtervolgen van overspelige echtgenoten.

Wat ook scheelt: deze zigeuners zijn als Jan Modaal op wielen; geen gestolen auto’s op het terrein, allemaal hard werkende mensen en geen kabaaloverlast. De enige problematiek betreft de wurgende familiekoorden, en die lijn moet Ray volgen om Rose’ verdwijning op te helderen. Voorbeeldig.

Uitgeverij: Prometheus
Vertaling: Sjaak de Jong