STOCKHOLM - De Nobelprijs voor Literatuur is dit jaar toegekend aan Tomas Tranströmer. De Zweed krijgt de prijs voor zijn ''doorschijnende beelden'' waarmee hij ''nieuwe toegang geeft tot de werkelijkheid''. Een overzicht van de winnaars de afgelopen tien jaar:

2010: Mario Vargas Llosa (Peru), voor ,,de manier waarop hij machtsstructuren in kaart brengt en zijn scherpzinnige beelden van het verzet, de opstandigheid en de nederlaag van het individu''.

2009: Herta Müller (Duitsland), voor haar vermogen ,,het landschap van de mensen zonder bezit'' te beschrijven.

2008: J.M.G. Le Clézio (Frankrijk), volgens de jury ,,een schrijver van nieuwe vertrekpunten, poëtisch avontuur en sensuele extase, een verkenner van een menselijkheid voorbij en onder de heersende beschaving''.

2007: Doris Lessing (Groot-Brittannië), ,,die heldendichter van de vrouwelijke ervaring, die een verdeelde samenleving met scepticisme, vuur en visionaire kracht onder de loep heeft genomen''.

2006: Orhan Pamuk (Turkije), een schrijver ,,die in de zoektocht naar de melancholieke ziel van zijn geboortestad nieuwe symbolen voor de botsing en de verwevenheid van culturen heeft ontdekt''.

2005: Harold Pinter (Groot-Brittannië), ,,die in zijn theaterstukken de afgrond onder het dagelijkse gezeur blootlegt en die doordringt in de gesloten kamers van de onderdrukking''.

2004: Elfriede Jelinek (Oostenrijk) ,,voor de muzikale stroom van stemmen en tegenstemmen in romans en theaterstukken, die met een buitengewone taalkundige geestdrift de absurditeit van sociale clichés en hun onderwerpende kracht onthullen''.

2003: J. M. Coetzee (Zuid-Afrika), omdat hij er steeds in slaagt ,,in ontelbare gedaanten de verrassende betrokkenheid van de buitenstaander te schilderen''.

2002: Imre Kertész (Hongarije) ,,voor werk dat de breekbare ervaring van het individu staandehoudt tegen de barbaarse willekeur van de geschiedenis''.

2001: V.S. Naipaul (Groot-Brittannië), omdat hij ,,scherpzinnige vertellingen en een onkreukbare kritische blik verenigt in werken die ons dwingen de aanwezigheid van onderdrukte verledens te zien''.