AMSTERDAM - Prins Bernhard heeft zich in 1994 ondanks tegengestelde afspraken met de regering bemoeid met de verkoop van Nederlandse marinefregatten.

Dat zou blijken uit de woensdag te verschijnen biografie van huidig Eurocommissaris Neelie Kroes, schrijft het AD dinsdag.

Kroes was indertijd voorzitter van het Netherlands Marine Consortium. Zij regelde onder meer een ontmoeting tussen sjeik Mohammed bin Zayed al-Nahyan en prins Bernhard.

Dat gesprek zou een onverwachte wending hebben genomen toen Bernhard van de gelegenheid gebruikmaakte de vliegtuigen van het noodlijdende Fokker aan te prijzen.

Prins Bernhard moest in 1976 na omkoopaffaire met vliegtuigbouwer Lockheed van de regering Den Uyl al zijn zakelijke activiteiten staken. Ook moest hij stoppen met zijn commissariaten, onder meer bij Fokker.

De schrijvers van Neelie Kroes, Hoe een Rotterdams meisje de machtigste vrouw van Europa werd, journalisten Stan de Jong en Koen Voskuil, concluderen uit gesprekken met direct betrokkenen en uit vertrouwelijke documenten dat de echtgenoot van prinses Juliana in 1994 echter actief lobbyde voor de verkoop van marinefregatten aan de Verenigde Arabische Emiraten (VAE).

Toestemming

Het is niet bekend of de in 2004 overleden Bernhard toestemming aan het toenmalige kabinet-Kok heeft gevraagd om zich in de fregattendeal te mengen. De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) wil volgens het AD niet op deze vraag ingaan omdat het "een onderwerp van historisch onderzoek" betreft.

De sjeik toonde overigens interesse in de vliegtuigen. Het Netherlands Marine Consortium besloot volgens de krant in overleg met het ministerie van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken dat de aandacht beter kon worden gericht op de fregattendeal.

Die zou al ingewikkeld genoeg zijn. Kroes zou zich niet aan die afspraak hebben gehouden omdat ze een week later aanvullende informatie naar de sjeik stuurde.

Dat zou tot woede bij de bedrijven achter het consortium hebben geleid. Toen ze haar vriend en chemiemiljonair Joop van Caldenborgh naar voren schoof als nieuwe tussenpersoon, zou dat tot meer verwarring hebben geleid. Hierdoor zou ze zijn ontslagen.

De order voor de fregatten werd in 1995 door de Arabieren afgeblazen.