Hewsons vaste rechercheurs Costa, Falcone en Peroni raken in Rome verzeild in een Dantesk complot rondom de megabudgetverfilming van De Goddelijke Komedie.

In Rome is een megabudgetfilm opgenomen getiteld Inferno, naar De Goddelijke Komedie van Dante Alghieri.

De expositie van het eeuwenoude masker van Dante moet het premièrefeest extra ruchtbaarheid geven. Maar een moordenaar is hen voor en geeft de expositie een gruwelijke twist. Bovendien komt de hoofdrolspeler, een wereldberoemde Amerikaanse acteur, niet opdagen voor het feestje.

Althans, niet met de gebruikelijke limousines en legioenen aan fotografen. Als hij ten slotte verschijnt, is dat op een manier waarbij miljarden internetbezoekers de adem in de keel stokt.

Er zijn beslist saaiere filmpremièrefeestjes geweest, en deze Danteske is er zeker een waarvoor Costa, Peroni, Falcone en Teresa gemobiliseerd worden. Een waarvoor ze hun vaste Romeinse basis moeten verlaten en de Atlantische oceaan oversteken naar San Francisco.

Vaste signatuur

Gelukkig verliest Hewson hiermee niet zijn vaste signatuur: zijn beschrijvingen van de vele Romeinse straatjes, cafés en historische architectuur (zonder de gekkigheden a la Dan Brown).

Hewson verplaatst zijn boeiende vertelkunst net zo makkelijk naar de stad in Californië, en bovendien hebben we het Romeinse drietal nog met hun persoonlijke achtergronden en karakters, die de plot traditiegetrouw verder verlevendigen.

De speurtocht naar de moordenaar en Hewsons uitgebreide kennis van Dante garanderen een wervelend geschreven thriller met een geladen sfeer, psychologische spanning en een mooi doordachte ontknoping.