'Minder succesvolle Boekenweek door algemene trend'

AMSTERDAM - Dat de Boekenweek van 2011 voor minder extra verkoop van boeken heeft gezorgd dan in voorgaande jaren het geval was, komt volgens organisator CPNB door de "dalende trend waarlangs de markt in beweging is".

Dat stelt de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) in een toelichting op de donderdag gepubliceerde cijfers over de afgelopen Boekenweek.

Uit onderzoek van GfK Retail & Technology blijkt dat boekhandels tijdens de Boekenweek dit jaar 8,5 procent minder Nederlandse boeken hebben verkocht dan in 2010.

Vorig jaar lag de omzetstijging van boekwinkels tijdens de boekenweek op zes procent. In het boekenvak rijst kritiek op de opzet van de Boekenweek. Stichting CPNB zegt de komende jaren verder te zullen inspelen op de afnemende verkoop van boeken.

Thema

De verkoop van boeken die binnen het thema Geschreven portretten passen (bijvoorbeeld biografieën), werden in de Boekenweek wel duidelijk meer verkocht dan daarvoor of daarna.

De best verkochte titels binnen het thema zijn de filmeditie van Sonny Boy van Annejet van der Zijl, Dienstreizen van een thuisblijver van Maarten ’t Hart, Het kind en ik van Hans van Mierlo en Holleeder. De jonge jaren van Auke Kok.

Lees meer over:
Tip de redactie