AMSTERDAM – Kinderboekenverkopers hebben profijt gehad van de kinderboekenweek. Klanten kochten meer jeugdboeken en zorgden voor een hogere omzet dan vorig jaar.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), organisator van de kinderboekenweek.

De omzet van kinderboeken was dit jaar tijdens de kinderboekenweek, die van 6 tot en met 16 oktober plaatsvond, 4,9 procent hoger dan in 2009. Duurdere boeken bleken in trek te zijn en ook in aantallen werd er meer gekocht dan vorig jaar.

Mirjam Oldenhave schreef dit jaar het Kinderboekenweekgeschenk: Mees Kees - In de gloria. Het verscheen in een oplage van 434.000 exemplaren en werd in de boekwinkel cadeau gegeven bij de aanschaf van minimaal 10 euro aan kinderboeken.

In 2011 vindt de Kinderboekenweek plaats van 5 tot en met oktober. De CPNB maakt op 1 november bekend wat volgend jaar het thema is en welke auteur het geschenk gaat schrijven.