AMSTERDAM - De Koninklijke TNT eert de 75e Boekenweek met een postzegel in de vorm van een boekje van zes pagina's.

Het boekje is te openen en ook te lezen. Het is een wereldprimeur, aldus woordvoerder van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) maandag.

De boekenweekpostzegel is drie bij vier centimeter groot. Joost Zwagerman schreef een kort verhaaltje van vijfhonderd woorden voor de boekenweekpostzegel.

Het verhaaltje sluit aan op het boekenweekgeschenk Duel dat hij dit jaar schreef, maar het kan ook apart worden gelezen.

Ontwerp

Richard Hutten tekende het ontwerp. Volgens het CPNB is de zegel een ontwerptechnisch hoogtepunt. Nog nooit eerder werd volgens de stichting een postzegel uitgegeven in de vorm van een boekje.

De frankeerwaarde van de boekenweekpostzegel is 2.20 euro. De zegel is bestemd voor poststukken tot 500 gram, zoals bijvoorbeeld een boek of het boekenweekgeschenk, dat 160 gram weegt.

De zegel is naast de reguliere verkooppunten tijdens de Boekenweek ook te koop in de boekwinkel.

De 75e Boekenweek is van 10 tot en met 20 maart en heeft als motto Titaantjes, opgroeien in de letteren.