Guillermo del Toro – De Meester

Hardcore horrorthriller is de eerste van een drieluik waarin de mensheid door een plaag wordt getroffen waarbij de zeven van Egypte op een kinderfeestje lijken.

Guillermo del Toro is regisseur van horrorfilms, en in het boek dat hij samen met Chuck Hogan schreef, staat zijn signatuur als een huis.

Net als in de film wisselt hij expliciet beschreven horrorscènes af met suggestieve suspense. Het knappe aan deze horrorthriller is dat deze twee vertelstijlen steeds worden afgewisseld zonder dat het verhaal in drijfzand belandt.

Boeken als deze zijn de lastpakken qua omschrijving. Je wilt informeren, maar tegelijkertijd nergens spoilers laten vallen bij de passages waar je hardop ‘Holy Moses!’ uitroept.

Vliegtuig

Het begin van het einde dient zich aan als op het vliegveld van JFK in New York opeens een vliegtuig vol passagiers na het landen van de radar verdwijnt.

Ze nemen een nader kijkje, en vinden de jet op de landingsbaan. Licht uit, geen geluid, geen beweging, helemaal niets. Het is het paard van Troje op een manier die wereldbedreigender is dan de Mexicaanse griep.

Bloedsoep

Del Toro en Hogan putten vaardig uit het arsenaal horroreffecten. Zoals die onheilspellende suspense die ze tot in het kwadraat weten door te voeren.

De fans die van expliciet anatomische gruwel houden komen ook aan hun trekken, want de bloedsoep en enge dingen worden tot in detail beschreven, alsof de auteurs op dat moment met een camera in hun hand staan.

Wetenschap

De extra lagen worden verschaft via diverse personages. Zo zijn daar een arts en zijn assistente die de bedreiging in eerste instantie medisch-wetenschappelijk blijven benaderen.

Het duurt een tijd voordat ene Setrakian, een overlevende van de Holocaust die naar New York is gevlucht, hen weet te overtuigen dat er dingen gebeuren waar de wetenschap geen antwoord op heeft. Sterker nog, waartegen zij machteloos staan.

Fantasmagorie

Knap ook hoe de gruwel van de Holocaust in dit verhaal wordt verweven. Het is op de snijlijn van realiteit en horror waar de fantasmagorie van De Meester het effectiefst is op het gebied van hartkloppingen.

Voor de ijzervreter mag het flauwekul zijn, maar wat Del Toro en Hogan presteren is beslist zeer professioneel geschreven kul. Del Toro’s encyclopedische kennis van bijbelse verhalen, oud Oost-Europese mythen en oerverhalen uit het oude Mesopotamië worden verweven op een manier die zijn uitwerking niet mist.

Dat dit het eerste deel is van een trilogie is een verontrustende maar ook spannende gedachte. Het zal me niet verbazen als hier over enkele jaren een bioscoopversie van wordt gemaakt die de records van Lord of the Rings gaat breken.

Tip de redactie