Jo Kyung-ran - Tong

Zintuiglijke liefdesroman van Koreaanse schrijster Kyung-ran verandert in een horrorachtige revanche-thriller.

Ji-won heeft haar leven voor elkaar. Dodelijk verliefd op haar vriend, een gevierde architect, een meestertalent voor koken en een kookschool die opzien baart. Daar kan weinig mis gaan.

Totdat een ex-fotomodel zich als leerling bij haar aanmeldt en haar levenspartner kaapt. Yi-wons wereld stort in, en als ze later ook nog in de media verneemt dat haar ex en zijn nieuwe geliefde haar kookschool gaan heropenen, slaat ze door.

Beauvoir

In het beschrijven van pijnlijke nasleep van haar verbroken relatie doet Kyung-ran niet onder voor de grootmeesteres van het intellectuele hartzeer Simone de Beauvoir.

Het aftakelproces dat haar personage doormaakt, wordt net zo krachtig beschreven als in De Beauvoirs Quand Prime le Spirituel, die haar in de steek gelaten vrouw uiteindelijk aan de keukentafel laat zitten en naar een deur kijken die ze nooit meer zal durven openen. 

Tong (2009) Boektrailer from Jan Van Gorkum on Vimeo.

Manga

Maar daar scheiden hun wegen zich, want Yung-ran rust haar protagoniste uit met de wraakzucht als uit een Mangastrip. Wreed en geperverteerd. En des te schokkender omdat de roman tot dan toe in zo’n delicaat proza is beschreven.

Het is alsof je oogbal opeens wordt uitgeklauwd door een lief jong poesje dat zo-even nog spinnend in je handen zat.

Bovendien komt Ji-won als vertelster nog steeds coherent over als ze stap voor stap haar wraakactie voorbereidt, uitvoert en als finale presenteert, hetgeen haar revanche des te huiveringwekkender maakt.

Fijnslijperij

De prozaïsche fijnslijperij van Kyung-ran is werkelijk een kunststukje, zowel op innerlijk als op culinair gebied. De manier waarop zintuigen reageren op gerechten en smaken weet Yung-ran tot in de watertandende details te beschrijven.

Wel opmerkelijk dat Ji-won geen gerechtjes weet te verzinnen om haar uit haar dal te helpen, maar de pijn zit dan ook te diep.

De vrouw die alles wat de natuur biedt naar haar hand wist te zetten en zintuiglijke functies als geen ander kon beroeren, staat machteloos tegenover de mysterische kwetsuren van de ziel. Je kan het draadje bijna hóren knappen.

Tip de redactie