C.E. Morgan – Alle levenden

Deze debuutroman is een instant klassieker. Een jong stel probeert onder moeilijke omstandigheden de rug recht te houden op een boerderij in Kentucky.

Het eerste wat opvalt aan het debuut van C.E. Morgan, is de zelfverzekerde stijl. Als met fijne borduursteekjes schetst ze een tafereel van zware levensomstandigheden, van eenzaamheid, teleurstelling en glimpjes hoop.

Morgans taalbeheersing en inzicht in de levens van twee jonge mensen, maken deze roman tot een literaire klassieker.

Verweesd

De setting is Kentucky, jaren tachtig. Aloma is een wees van inmiddels in de twintig, die het opvanghuis achter zich laat om zich bij haar geliefde Orren te voegen. Orrens ouders zijn net omgekomen bij een ongeluk, en hij heeft hun tabaksplantage geërfd. Hij is vastbesloten hun werk voort te zetten.

Groen als gras

Aloma is nog zo groen als gras en ze komt met hoge verwachtingen naar de plantage. Daar treft ze een vervallen boel aan. De piano waarop ze zich zo hevig verheugde, blijkt een rammelend bouwsel waar zwaar de mot in zit.

Het is schroeiend heet in Kentucky, het is stoffig, ze kunnen nauwelijks de eindjes aan elkaar knopen, en Orren wordt compleet geabsorbeerd door het harde werk op het land.

Sprankje licht

Het is niet zoals ze zich met haar pure, ongeschonden verlangen had voorgesteld. Aloma weet niets van schoonmaken, het plattelandsleven of het hoofd boven water houden onder moeizame omstandigheden, dus gaat op zoek naar een sprankje licht.

Elders. In de plaatselijke kerk blijkt een piano te staan waar ze op mag spelen, en de predikant, die niet van Orrens bestaan afweet, gaat Aloma gaandeweg met andere ogen bekijken. Dat trekt zijn wissel op haar leven met Orren, waar Morgan met subtiele intensiteit een ondraaglijke spanning laat ontstaan.

Slijpsteen

Morgan heeft Engelse literatuur gestudeerd en theologische wetenschappen. Zowel qua stijl als inhoud laten beide studies zich in haar werk herkennen. Ze schrijft over landelijk Kentucky als een Cormac Mccarthy die langs een Britse slijpsteen is gehaald, en in haar sterk instinctmatige liefdesleven met Orren zit vooral de mystieke, filosofische kracht die alleen de echte intelligentsia uit de wereldgodsdiensten weten te distilleren.

En Aloma staat qua gevoelsleven beslist op één lijn met personages uit het werk van Jane Austen of de gezusters Brönte ― zij als een Jane Eyre en Orren als Rochester.

Bijbels

Alle Levenden is een krachtig verhaal dat de eenvoud van het plattelandsleven tot bigger than life verheft. Morgan toont, meer dan wat ook, de essentie van het leven zelf: een leven dat soms niet meer voorstelt dan dat elke dag weer een nieuwe uitdaging is, waarbij de mens niets anders resteert dan voortploeteren, hopende op het beste.

Maar datgene wat men krijgt, is soms ook uit te vergroten door een toegevoegde waarde, de eigen waardering die men zich moet aanleren. En an sich is dat wel heel bijbels, om je op die manier staande proberen te houden tussen de natuurelementen.


 

Tip de redactie