Waarheid en leugens over ons koopgedrag, luidt de subtitel van dit boek waarin ons reclamegedrag op de ontleedtafel is gelegd.

Heb je ooit nagedacht over waarom je nu al dat ene merk cola drinkt? En zit je al jaren te smachten naar het antwoord op de vraag waarom alleen Corona met citroen wordt gedronken?

De antwoorden op deze leuke weetjes vind je in "Koop mij", een vermakelijk boek dat uitlegt waarom we kopen wat we kopen.

Revolutie

Martin Lindstrom, auteur van "Koop mij" heeft een groot onderzoek opgezet. In samenwerking met een aantal bekende merken heeft hij een marketingonderzoek verricht dat groter en duurder was dan welk marketingonderzoek ooit.

Lindstrom is zeer tevreden met de resultaten die het onderzoek heeft opgebracht, en deinst er niet voor terug om te claimen dat zijn onderzoek 'een verschuiving van welhaast aristoteliaanse proporties' teweeg brengt.

Wetenschap meets marketing

"Koop mij" richt zich op "buyology", de onderbewuste gedachten, gevoelens en verlangens achter de aankoopbeslissingen die we elke dag weer nemen'.

Wetenschappelijke feiten achter ons koopgedrag worden ontrafeld. "Koop mij" zit boordevol informatie over onze hersenen, hoe we reageren op beelden, geluiden en geuren, en welke effecten deze hebben op ons koopgedrag.

Wat onze hersenen wel weten en wij niet

Wat zo revolutionair is aan zijn onderzoek, is volgens Lindstrom dat hij de consument op een andere manier ondervraagt. Lindstrom stelt dat marketeers al jaren op een compleet verkeerde manier onderzoek hebben gedaan naar wat consumenten willen. Jarenlang hebben marketeers mensen ondervraagd waarom ze dingen kopen.

En jarenlang is gebleken dat de antwoorden van de mensen niet overeenkomen met hun koopgedrag. Hier klopt iets niet, dacht Lindstrom. Slim als hij is, heeft hij een groot onderzoek opgezet dat niet de mensen interviewt, maar hun hersenen. Want, zoals Lindstrom zegt, je hersenen kunnen niet liegen.

En dat levert leuke resultaten op. Denk je dat je minder bent gaan roken sinds er die waarschuwingsteksten op pakjes sigaretten staan? Dan heb je het fout. De resultaten van de hersenscans in Lindstroms onderzoek wijzen uit dat we er zeker niet minder door zijn gaan roken.

En dacht je dat een mooie vrouw in een autoreclame helpt de auto te verkopen? Weer fout. Een mooie dame leidt juist je aandacht van de auto af.

Neuromarketing

Deze fusie van marketing en wetenschap noemt Lindstrom 'neuromarketing'; hersenonderzoek dat moet laten zien wat consumenten nu echt prikkelt en wat absoluut niet werkt.

Erg handig voor marketeers, zou je denken. Die kunnen al deze informatie gebruiken om ons op nog subtielere manieren te verleiden tot aankoop. Maar de consument heeft ook baat bij deze onderzoeken, want hoe meer we weten over ons eigen koopgedrag, hoe beter we ons tegen de impulsen kunnen wapenen.

Spiegel wat?

De sleutel tot het stimuleren van ons koopgedrag is volgens Lindstrom het zogeheten 'spiegelneuron'. We hebben de neiging om het gedrag van anderen na te bootsen en we leven mee met mensen in wie we ons kunnen verplaatsen.

Spiegelneuronen zijn de verklaring voor het uitzinnig juichen wanneer je favoriete voetbalteam scoort, en wanneer je met Silverster Stallone mee bukt als hij een vuist moet ontwijken. Hetzelfde geldt voor een reclame waarin aantrekkelijke man een scheermes van het merk X gebruikt. Ongemerkt denken je hersenen, dat scheermes wil ik ook!

Semi-wetenschappelijk

"Koop mij" drijft op de resultaten van het onderzoek dat Lindstrom zelf heeft opgezet, maar erg wetenschappelijk komt het boek zelf niet over. Dat komt voornamelijk door de super enthousiaste schrijfstijl van Lindstrom, waardoor elke zin door een overdaad aan bijvoeglijke naamwoorden uit zijn voegen wordt gedrukt en aan cliffhangers op het eind van elk hoofdstuk heeft hij ook geen broertje dood.

Degene die meer geïnteresseerd is in de onderzoeken zal andere bronnen moeten opduiken, want erg uitgebreid gaat Lindstrom niet in op het onderzoek zelf. De resultaten staan vooral centraal.

Vermakelijk

Niettemin is "Koop mij" erg interessant en staat het vol grappige weetjes, zoals 'De meeste mensen hebben op hun 66e grofweg twee miljoen tv-reclames gezien.

In tijd gerekend komt dat neer op zes jaar lang, zeven dagen per week, acht uur per dag spotjes kijken'. Deze en andere geweldige cijfers, anekdotes en onthullingen over verkoopstrategieën komen pagina na pagina voorbij in dit boek. Reclames zullen nooit meer hetzelfde zijn.

A.W. Bruna Uitgevers B.V
Oorspronkelijke titel: Buyology