Derde thriller van strafpleiter Lashner die een bijzonder geslaagde overstap heeft gemaakt naar het schrijverschap. Zijn hoofdpersonage Victor Carl, een advocaat, mag er wezen.

In 2007 gooide William Lashner hoge ogen met zijn eerste thriller 'De Verliezers', waarmee hij zich direct op de lijst plaatste van strafpleiters met schrijftalent. Gelukkig maar. Want sinds hij de rechtszaal verruilde voor een carrière in boeken, heeft het thrillergenre er een wonderbaarlijk personage bij.

Carl, Victor Carl

Dat personage heet Victor Carl, is advocaat te Pennsylviana, en hij heeft zoveel merkwaardige en verkeerde karaktertrekjes dat hij er warempel overtuigend menselijk van wordt.

Naast dat discutabele gevoel voor ethiek heeft nog iets dat je als een magneet naar Lashners boeken trekt: hij heeft humor. En nog heel veel ook.

Don Quichotje

Met De Verliezers plaatste Lashner zich verre van (ik durf zelfs te zeggen boven) roemruchte schrijvende juristen als John Grisham. Diens veelvuldig gehanteerde formule van het onberispelijke miniatuur-Don Quichotje versus de boze wereld was inmiddels wel aan vervanging toe, en wat is er dan leuker dan een advocaat met gebutste normen zoals Carl?

3D & PK

De Verliezers was ook geen debuut waarin al het kruit werd verschoten, want de daaropvolgende 'Verdiende Straf' en deze nieuwe, 'Wie Volgt', zijn net zo leuk en dynamisch en onderhoudend en hilarisch. En spannend. Want de personages in Lashners zijn 3-dimensionaal en strategisch heel goed uitgezet om de verhaallijn met stevige PK op gang te houden.

Zelfspot

Victor Carl krijgt in deze derde thriller, 'Wie Volgt', een cryptische opdracht van zijn vader, met wie hij niet zulke close banden heeft. Pa wil dat een of ander kruimeldiefje, dat inmiddels op leeftijd is, zijn moeder nog één maal gaat opzoeken op haar sterfbed - hoe moeilijk kan dat zijn?

Moeilijker dan Carl in eerste instantie had gedacht, want zijn zelfspot is ook herhaaldelijk op zijn beroerde inschattingsvermogen gericht.

Hebzucht

Het kruimeldiefje heeft een diefstal op zijn kerfstok die weliswaar verjaard is, maar nog altijd heel machtige mannen in alle staten kan brengen. En waar machtige mannen in het spel zijn, voert hebzucht de boventoon. En waar hebzucht de boventoon voert, heeft men door de bank genomen niet zoveel op met de grondwet maar des te meer op gespierde rouwdouwers en wapens om te krijgen wat ze hebben willen.

Rembrandt

Tussen deze hoofdlijnen door wandelen er veel mooie vrouwen rond die zaken compliceren en verergeren, en krijgt Carl te maken met een geparfumeerde schobbejak die zich van de origineelste oneliners bedient en zo wreed is als Beria. Naast alle zorgvuldig uitgewerkte verwikkelingen speelt onze eigen Rembrandt van Rijn een hoofdrol.

Zonder enige geheime genootschappen of mysterieuze codes: het gaat hier om puur ordinaire roof, en Lashner is in dat wereldje van levensechte gangsters en wetsdienaren als een vis in het water. Lashner is een aanrader.

Uitgeverij A.W. Bruna.

Oorspronkelijke titel: Marked Man.