Prachtroman over verloren illusies, verbeeld door een Londens stel van eind dertig met een te hoge hypotheek en een kind op komst.

Het getrouwde koppel Tom en Anne roepen beklemmende beelden op bij de talrijke Te Koop-bordjes overal in grote steden. Het is de tragische erfenis van hoogtijdagen waarin een hypotheek werd afgesloten voor een groter huis, want er was meer ruimte nodig voor gezinsuitbreiding.

Bij Tom & Anne is er ook een kind op komst, maar Toms schrijverscarrière zit in het slop. Toch leven ze door alsof er niets aan de hand is.

Rivaliteit

De kastjes puilen uit van de prijzige levensmiddelen die bij zo'n huis met bijbehorend imago horen, en ze spenderen kapitalen in de voorgeschreven babywinkels.

Om de pijn er extra in te wrijven, maken ze kennis met een gelijkwaardig getrouwd stel, Simon en Kate, en Simon krijgt voortdurend telefoontjes uit Los Angeles om zijn o zo geslaagde positie in de filmindustrie te onderstrepen.

Gierend zwanger

Binnenhuis takelt de illusie ook steeds verder af. Anne ziet dingen die er niet zijn (of wel?) en valt als gevolg van haar gierend zwangere hormonen ten prooi aan neurotische buien.

Ze is al 39 en dit is hun eerste kind dat bovendien is verwekt in een instabiele periode. Tom en Anne hebben vanwege perikelen in hun huwelijk geen rotsvast vertrouwen in elkaar.

Onzekerheid alom

In feite is niets stabiel in dit aankomende gezin. Een onzekere financiële positie, onzekerheid in de loopbaan, onzekerheid over elkaar, onzekerheid over de gezondheid van de baby gezien de leeftijd van Anne, onzekerheid over Anne's mentale gesteldheid en al dit in een onzekere maatschappij.

Het uiterlijke plaatje voldoet aan de glossy foto's in magazines, maar de realiteit rammelt op zijn grondvesten.

Breekpunt

Perkins geeft al in het begin prijs waar het op uitdraait. In plaats van dat dit de spanning ondermijnt, wordt die daar juist door versterkt. Waar zit het breekpunt bij Tom & Anne? En bij de andere personages die voor de buitenwacht zo stevig in hun schoenen lijken te staan?

En dan presenteert Perkins dit ook nog met een razende stijl en wrange, zwartkomische en soms dreigende toon. Het gaat mis met dit stel maar we weten alleen nog niet hoe, en de lezer verzamelt brokstuk na brokstuk van deze uiteenspattende façade.

Anne's verhaal

En dan ook nog dit: Perkins is een zij maar beschrijft het geheel vanuit het perspectief van de man en zijn visie op de emotionele complexiteiten van dit huwelijksleven. Er zit nog een boek in "Roman over mijn vrouw" en wel vanuit Anne's standpunt.

Een waarnaar je alleen maar kunt raden, maar wat zou het een stunt zijn als Perkins volgend jaar met hetzelfde verhaal maar dan heel anders zou komen aanzetten. Het schrijftalent en het inzicht heeft ze er in elk geval beslist voor.

Uitgeverij Signatuur. Oorspronkelijke titel: Novel about my wife.