Superieur, rijkelijk geïllustreerd koffietafelboek over neobarok interieurs. Op circa 375 pagina’s zijn de fraaiste werken van interieurdesigners wereldwijd verzameld.

De designers zoals Marcel Wanders, Dolce & Gabbana, Philippe Starck, Masoero & De Carlo en al wier namen in goud in het hemelgewelf staan geëtst, hebben hun toverkunst losgelaten op winkels, restaurants, woonhuizen, hotels, cafés en paleizen. De ruimtes waar de ontwerpers in konden werken waren uit de categorie allure, en bladerend door dit koffietafelboek is het een flonkerende wedergeboorte van een antieke stijl naar de 21ste eeuw.

Het ontstaan

De Barok was een stijlperiode uit de zeventiende en eerste helft van de achttiende eeuw. Hij is ontstaan in Italië, toen de geestelijken – altijd uit op zieltjes winnen –de dramatische waarde van deze stijlvorm ontdekten. Door het volk te imponeren met luisterrijke tingels en tangels en tierelantijnen en flonker, werd de barok als het ware voor de consument gebruikt als marketinginstrument om de glorie van de religie kracht bij te zetten.

Bigger than life

De barok maakte indruk en creëerde schoonheid. Wie rondliep in een barokke kerk kreeg het gevoel onderdeel uit te maken van iets dat groter was dan het leven zelf. En in recente jaren heeft de World of Decoration, zoals het in dit boek wordt omschreven, deze waarden weer opgepikt en opnieuw inhoud gegeven, een inhoud volgens contemporaine waarden. De grillig gekrulde vormen, het overdadig gebruik van materialen en kleuren, de zware gordijnen, kroonluchters en het spelen met het mysterie van licht en schaduw zijn geherinterpreteerd vanuit vele perspectieven.

Overzicht

De majestueuze plafonds, vloeren, muren en meubilair vormen pagina na pagina een aanblik van weelde. Maar door de invloed van andere stijlen, zoals ondermeer het minimalisme, zie je tenminste wél weer kans om je kopje espresso terug te vinden op tafel en je bed in de hotelkamers. Daar is goed over nagedacht. Het uitgeschoten design – het design om het design – heeft immers voorheen nogal eens geleid tot komische complicaties omdat de gebruiker niet meer centraal stond in overdadige decors.

Inspiratiebron

Dus geen Versailles in dit boek: wel een bron van verrukking voor wie inspiratie zoekt. Want niet iedereen heeft de portemonnee van Paris Hilton noch de ruimte voor zoveel neobarok. Maar de talrijke foto’s herbergen een schatkamer aan aanknopingspunten als je net een huis hebt gekocht/gaat kopen en iets anders wil dan de catalogi van de Meubelboulevard. Er staan vele ideeën in voor kleuren of materialen of indeling of hergebruik. En een beetje projectontwikkelaar of makelaar trekt met dit boekwerk potentiële kopers over de streep.

Importeur: Nilsson & Lamm.