Jaël Hedaja - Eden

Contemporaine roman over de levens van bourgeois middenklassers in Israël.

Hedaja voert een vijftal hoofdpersonen op, die in een gemoderniseerde landbouwnederzetting in Israël hun levens op orde trachten te krijgen.

Tieners, twintigers, dertigers, veertigers; Hedaja wisselt telkens van vertelperspectief en geeft in langgerekte zinnen, vaker dan niet van een alinea lang, hun belevingswereld met hun zorgen, hun liefdes, hun hopeloze liefdes, relaties, seks, kinderwensen en op de klippen gelopen huwelijken. Het is als een kwaliteitssoap op papier.

Drama

Hedaja bewijst een schitterend gevoel voor drama te hebben. Geen drama zonder worsteling, en ieder van haar personages worstelt met het leven en hun plaats daarin. Wat moet een vader met zijn exen, zijn loopbaan en zijn bijna volwassen tienerdochter.

Hoe ervaart een gescheiden vrouw haar leven met twee kinderen terwijl haar ex-man vlakbij woont en tevens haar beste vriend is. Wat beleeft een vrouw van rond de veertig bij wie de ene na de andere IVF-behandeling mislukt.

Filosofisch mozaïek

Het zijn soapy ingrediënten, zondermeer. Maar normale soaps zijn onveranderlijk saai omdat de karakters zo godvergeten oninteressant zijn. Hedaja's cast daarentegen is boeiend, spannend, intelligent.

En met een auteur die filosofie heeft gestudeerd kun je rekenen op fijnbesnaarde diepzinnigheid en een inzicht in hun motieven alsof ze waarheidsserum toegediend hebben gekregen. Het is een filosofische mozaïek van gebroken dromen over het zelf creëren van een eigen, veilig nestje.

Als je naasten

Hedaja schrijft over hen met compassie, met humor, en met een scherp oog voor hun individuele beweegredenen (zijn al die mensen echt verzonnen?). Ze worden mensen die je leert kennen als je broekzak, maar dan wel in een broek van de beste couturier.

De personages van Hedaja hebben dezelfde uitwerking als de mensen uit de Italiaanse 'soap' La Meglio Gioventú; ze zijn mensen van wie je gaat houden en van wie je geen afscheid wilt nemen na bijna 700 pagina's.

Uitgeverij Meulenhoff.

Oorspronkelijke titel: Eden.

Tip de redactie