Het Groot Nederlands Televisieboek - Bert van der Veer Uitgeverij: United Media Company Zelfverklaard televisiedeskundige Bert van der Veer komt met een geactualiseerde versie van zijn televisieboek. Hij brengt de Nederlandse tv-geschiedenis met een oog voor detail en een heerlijk vleugje ironie in kaart.

In december 2006 werd in Hilversum het kleurrijke gebouw van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid geopend. Gebaseerd op het onmetelijke bedrijfsarchief van de publieke omroepen biedt dit hypermoderne audiovisuele museum meer dan 700.000 uur aan televisie-, radio-, film- en muziekprogramma's, om nog even na te genieten. Maar de échte televisieadept trekt er niet op uit. Hij beziet de televisiegeschiedenis liever thuis, vanuit zijn luie stoel met een bakje borrelnootjes en de beentjes op tafel.

Water uit de kraan

Dat publiek - en natuurlijk ook andere televisieliefhebbers en geïnteresseerden - dient Bert van der Veer met zijn Groot Nederlandse Televisieboek, oftewel Is er Nog Iets Leuks Vanavond? De vorige editie verscheen in 1992 en bleek een zeer nuttig naslagwerk voor televisieverslaafden, zowel uit de professionele als de particuliere hoek. Maar in 1992 stond de Nederlandse commerciële tv nog in de kinderschoenen. De échte televisierevolutie (en volgens sommigen verloedering) moest nog beginnen. De roep om een nieuwe, geactualiseerde uitgave was groot.

Er zijn nogal wat ontwikkelingen geweest sinds begin jaren negentig. Was commerciële televisie in 1989 nog een avontuur voor zowel initiatiefnemers als de kijker, inmiddels weten we niet beter en zijn er meer dan een handvol commerciële zenders bijgekomen - al zijn Sport 7 en Talpa voortijdig gesneuveld. Ook onze beleving van dat kijkkastje in de huiskamer is sinds de jaren vijftig veranderd. Om met de woorden van Van der Veers goede vriend en tv-maker Jeff Rademakers te spreken: televisie is tegenwoordig als water uit de kraan. De normaalste zaak van de wereld.

Voetnoot

Met enige ironie beschrijft televisiedeskundige, oud-programmadirecteur en regisseur Van der Veer deze veranderingen en staat hij stil bij het enorme televisieaanbod van tegenwoordig. Hij besluit het boek dan ook veelzeggend. Hoezo: is er iets leuks vanavond? Met zoveel zenders en programma's is er altijd wel iets leuks te vinden op de tv! Bewijs van zijn slotsom is snel te vinden via de uitgebreide index: van Swiebertje tot Big Brother, van Mies Bouwman tot Matthijs van Nieuwkerk, van de controverse rondom Zo Is Het Toevallig Ook Nog Eens Een Keer tot de ijsdansoorlog tussen RTL4 en SBS6; allemaal krijgen ze een eervolle vermelding in het Grote Canon van Bert van der Veer.

Het kwakkelende en uiteindelijk oneervol opgedoekte Talpa/Tien van John de Mol komt er terecht bekaaid vanaf met een enkele alinea hier en daar. Als je het uitgebreide boek bekijkt is het mislukte avontuur van De Mol slechts een voetnoot in ruim 57 jaar televisiehistorie. Maar dat de recente ontwikkelingen in 'Hillywood' zo summier worden besproken ligt ook een beetje aan het format van het boek. Bert van der Veer heeft er bewust voor gekozen om de laatste twintig televisiejaren wat minder uitvoerig te beschrijven. Immers, deze liggen menig kijker nog vers in het geheugen.

Is er nog iets leuks vanavond?

Is er nog iets leuks vanavond? Het antwoord moet na het doorbladeren van dit uitgebreide televisieboek een onvermijdelijk 'ja' zijn. Maar je kunt je wel afvragen wat er tegenwoordig dan nog écht leuk is aan televisie. Steeds meer kijkers worden het dichte oerwoud van sponsor-tv, realitysoaps, talentenjachten en het zoveelste programma 'met de sterren' nu wel zo'n beetje beu. De kijker is niet zo snel meer onder de indruk van schokkende genocidebeelden uit Darfur of door elkaar wegtreiterende Gouden Kooi-bewoners.

Het is allemaal al eens gedaan, alles is al een keer vertoond. Nee, de toekomst ligt wat dat betreft meer en meer in de spannende live-televisie, waarin er uiteraard evenveel vaststaat als in vooraf opgenomen programma's, maar waarin er ook van alles mis kan gaan en het verrassingselement cruciaal is. En het gebeurt allemaal direct voor je neus. Daar kan zelfs de hyperpopulaire filmpjessite Youtube nog niet aan tippen.