Innovatieprogramma NUlab van start

In mei 1999 vond een vrij bepalende innovatie in de Nederlandse journalistiek plaats: NU.nl werd geboren en zette nieuwsartikelen onmiddellijk online.

Anno 2013 klinkt bovenstaande u wellicht wat simplistisch in de oren, maar wat NU.nl deed was nieuw, zo stelt ook lector Journalistiek & Innovatie Alexander Pleijter, die woensdag in Amsterdam de aftrap gaf van het open innovatieproject NUlab.

Voor nieuws moest je wachten tot de krant uitkwam of het journaal werd uitgezonden. NU.nl maakte het nieuws altijd en voor iedereen beschikbaar.

En hoewel we tegenwoordig veel meer zijn dan alleen een website met korte nieuwsberichten, is dat idee uit 1999 nog steeds de kern van NU.nl: Het laatste nieuws het eerst.

In het dna van NU.nl zit echter ook dat we altijd blijven vernieuwen en steeds op zoek zijn naar manieren om, met behulp van de mogelijkheden die de technologie ons biedt, nieuwe vormen te vinden om nieuws te brengen. Uiteraard altijd met een journalistieke bril op. De vorm moet altijd ten dienste staan van de inhoud.

En daarom NUlab. Samen met mede-organisator Makerlab nodigen we iedereen die een goed idee heeft voor de journalistiek en dat idee samen met andere enthousiastelingen én een team van professionele developers verder wil uitwerken, van harte uit om zich vanaf nu in te schrijven voor de leerzame en hopelijk ook productieve webinars.

Op NUlab.nl staat nader uitgelegd wat het programma precies inhoudt. Waar de redactie vanzelfsprekend het meest naar uitkijkt is het 'bootcamp' in januari, waarin de drie beste ideeën worden uitgewerkt tot tastbare prototypen en er uiteindelijk een winnaar uit de bus zal komen.

Aftrap NUlab door Alexander Pleijter:

Innovatie

Inherent aan nieuwe technieken, zo stelt Pleijter terecht, is dat ze in eerste instantie altijd worden gebruikt om vertrouwde handelingen sneller, gemakkelijker of goedkoper uit te voeren. Vervolgens is innovatie nodig om echt tot verrijking van, in dit geval, de (internet)journalistiek te komen.

NU.nl lanceerde in de afgelopen 14,5 jaar diverse vernieuwingen. Zo werden we -als eerste- van alleen een website een digitaal platform dat op vele apparaten te raadplegen is, kwamen er extensies als NUsport, NUzakelijk en NUtech bij, startten we sociale nieuwssites als NUjij en NUfoto, gaan we voor zowel nieuwsgaring als het verspreiden ook slim om met andere sociale media en waren we in 2010 het eerste Nederlandse medium met een datajournalist.

Momenteel werken we onder meer aan een mooiere versie van het liveblog en nieuwe nieuwsdossiers.

Allemaal succesverhalen? Natuurlijk niet. Herinnert iemand zich Hier.nl of Dnews.de nog? Of NUpubliek? Maar dat is niet erg. Bij innoveren hoort proberen en ik durf te beweren dat ook veel niet-geslaagde projecten ons iets hebben opgeleverd.

Het open karakter van NUlab past bij NU.nl en ik ben er dan ook enorm trots op dat ook onze innovatie-agenda nu open is voor iedereen die mee wil denken over nieuwe vormen van nieuws brengen (en 10.000 euro wil winnen, ook leuk). De inschrijving sluit op vrijdag 1 november.

Meer informatie en inschrijven l Volg NUlab ook op Facebook & Twitter

NU.nl-uitgever Sander Stallinga tijdens de opening van NUlab

Uitleg over het programma door Joris van Heukelom van Makerlab

Lees meer over:
Tip de redactie