Het is zomer, dus traditioneel trekt de website van NU.nl minder bezoekers. Er is ook weinig nieuws, want niemand die het waagt om nieuws te brengen terwijl iedereen op het strand ligt. Hoelang nog?

Het is een vicieuze cirkel: politici zijn op reces, het bedrijfsleven werkt op halve kracht en ook de journalistiek trekt eropuit met de caravan, omdat kranten toch niet verkopen en journaals minder bekeken worden. En journalisten moeten immers ook op vakantie.

Daardoor raken redacties onderbezet, wordt er minder nieuws gemaakt en kunnen voorlichters en politici dus met een gerust hart op vakantie.

Komkommercirkel

De indruk ontstaat dat dit soort berichten alleen in de zomer verschijnt, al plaatsen we ze het hele jaar. Sterker nog: één van de NU-klassiekers in dit genre verscheen in 2009 in januari.

Maar het is de vraag hoelang de komkommercirkel nog in stand gehouden wordt. De zomer betekende altijd een dip in ons bezoek, maar dat was voordat iedereen was vastgelijmd aan hun telefoons. Iedere camping heeft tegenwoordig wifi, iedere campinggast een tablet of smartphone.

Pageviews uit Frankrijk

Dat zien we terug in de bezoekerscijfers. Het bezoek aan de website daalde de afgelopen dagen, het mobiele bezoek steeg. En het aantal pageviews uit Frankrijk, Spanje en Italië verdriedubbelde.

Met andere woorden: waar mensen vroeger naar de lokale sigarenboer sjokten voor de krant van gisteren, pakken ze nu hun telefoon voor het nieuws van nu.

Als die groei doorgaat, wordt de zomer straks misschien wel één van de drukste periodes in de journalistiek. Dat zal ook doorklinken in Den Haag, het bedrijfsleven en op andere redacties.