Maximale boete voor NS omdat vorig jaar minder treinen reden
Het kabinet gaf NS juist 274 miljoen euro als compensatie voor tegenvallende reizigersaantallen in de nasleep van de coronapandemie. In ruil daarvoor moest het spoorwegbedrijf de dienstregeling in stand houden, maar dat heeft het bedrijf niet gedaan.
Aan het einde van 2022 verkleinde NS het aantal treinen juist. De vervoerder zette in september van dat jaar al 7 procent minder treinen in dan in 2019, het laatste jaar voor de pandemie. In december startte het spoorwegbedrijf met een nieuwe dienstregeling waardoor er nóg minder treinen gingen rijden. De reden: personeelstekorten. Voor reizigers betekende dat extra drukte, uitval van treinen en langere reistijden. NS maakte een derde van de treinen wel langer om voor meer zitplaatsen te zorgen.
Vanwege de afschaling van de dienstregeling geeft Heijnen het bedrijf nu een tik op de vingers. De laatste keer dat het spoorwegbedrijf een geldstraf kreeg opgelegd, was in 2017. De nieuwe boete hoeft NS niet direct aan de overheid te betalen, maar moet het spoorwegbedrijf investeren in "iets waar de reiziger voordeel van heeft".
Ook ProRail krijgt een boete. De spoorwegbeheerder moet 100.000 euro betalen, omdat reizigers te veel vertraging hadden op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Antwerpen. Daarnaast waren goederenvervoerders ontevreden over de geleverde diensten van ProRail.
NUjij: Uitgelichte reacties