Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 21 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, veel bewolking 14° TV GidsLive voetbalwedstrijden 0 liveVerkeersinformatie 7 kmBeursinformatie 731.72
Maximale boete voor NS omdat vorig jaar minder treinen reden

Maximale boete voor NS omdat vorig jaar minder treinen reden

Door onze nieuwsredactie

06 jun 2023 om 10:10 Update: 3 maanden geleden
Reacties op dit nieuwsbericht420 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
NS krijgt een boete van 1,5 miljoen euro omdat de spoorvervoerder vorig jaar minder treinen liet rijden. Het is het maximale bedrag dat verantwoordelijk staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) kan opleggen voor het afschalen van de dienstregeling.

Het kabinet gaf NS juist 274 miljoen euro als compensatie voor tegenvallende reizigersaantallen in de nasleep van de coronapandemie. In ruil daarvoor moest het spoorwegbedrijf de dienstregeling in stand houden, maar dat heeft het bedrijf niet gedaan.

Aan het einde van 2022 verkleinde NS het aantal treinen juist. De vervoerder zette in september van dat jaar al 7 procent minder treinen in dan in 2019, het laatste jaar voor de pandemie. In december startte het spoorwegbedrijf met een nieuwe dienstregeling waardoor er nóg minder treinen gingen rijden. De reden: personeelstekorten. Voor reizigers betekende dat extra drukte, uitval van treinen en langere reistijden. NS maakte een derde van de treinen wel langer om voor meer zitplaatsen te zorgen.

Vanwege de afschaling van de dienstregeling geeft Heijnen het bedrijf nu een tik op de vingers. De laatste keer dat het spoorwegbedrijf een geldstraf kreeg opgelegd, was in 2017. De nieuwe boete hoeft NS niet direct aan de overheid te betalen, maar moet het spoorwegbedrijf investeren in "iets waar de reiziger voordeel van heeft".

Ook ProRail krijgt een boete. De spoorwegbeheerder moet 100.000 euro betalen, omdat reizigers te veel vertraging hadden op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Antwerpen. Daarnaast waren goederenvervoerders ontevreden over de geleverde diensten van ProRail.

  • Kantoorpersoneel NS vaker in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten
    Zie ookKantoorpersoneel NS vaker in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten

Volg Openbaar Vervoer

Krijg een melding bij nieuwe berichten
Beeld: ANP
Reacties op dit nieuwsbericht420 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Openbaar vervoerBinnenland

NUjij: Uitgelichte reacties

Andreas_Kruis
06 jun 2023 om 10:43
De NS is tussen 1995 en 2002 geprivatiseerd maar alle aandelen zijn in handen van de Staat der Nederlanden (rijksoverheid). Daardoor is het uitdelen van boetes door de overheid aan de NS grotendeels een broekzak-vestzak verhaal. Als de boetes uiteindelijk mochten worden doorberekend aan de consument via verhoging van de prijzen zijn deze boetes dus bijna een verkapte belasting op openbaar vervoer. Als de NS de boetes (deels) kan verhalen op ProRail is dat ook grotendeels een broekzak-vestzak verhaal. ProRail is namelijk een handelsnaam en is onderdeel van Railinfratrust B.V. En U raadt het al, Rail infratrust B.V. heeft als grootaandeelhouder de rijksoverheid. Het uitdelen van boetes aan de NS heeft feitelijk dus enkel symbolische waarde. Dan vraag ik mij af wat deze hele poppenkast administratief mag kosten? En wordt Wouter Koolmees nu ook gekort op zijn bonus?
Respect: 👍 90Reacties: 💬 8
Reageer
Weetjewat
06 jun 2023 om 10:42
Zoals meerdere mensen al eerder in de commentaren hebben gezet (met zoveel woorden): nutteloos. Ik begrijp dat er een stok achter de deur gehouden moet worden, als iets niet werkt. Maar dit is, mijns inziens, alleen bijdragen aan het probleem. Stop dit geld liever in het werven van nieuw personeel en/of het aantrekkelijker maken/houden van reizen voor de klant. Want dit geld kunnen ze niet meer gebruiken en zien de reizigers waarschijnlijk wel weer in de kosten van hun kaartjes terug.
Respect: 👍 14Reacties: 💬 1
Reageer
Bekijk meer reactiesBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

Reacties op dit nieuwsbericht420 reacties

Net binnen

  • 00:33
    Taylor na gemiste kansen tegen Marseille: 'Op m'n donder gekregen van Brobbey'
  • 00:01
    Prijzen van koophuizen stijgen voor derde maand op rij
  • 23:51
    Steijn en Berghuis zien lichtpuntjes bij Ajax: 'Maar drie tegengoals mag niet'
  • 23:35
    James Webb-telescoop vindt 'essentieel onderdeel van leven' op maan Jupiter

Meer Economie

  • Ambulancepersoneel krijgt 15 procent meer loon en betere werk-privébalans
    Ambulancepersoneel krijgt 15 procent meer loon en betere werk-privébalans
  • Bank of England
    Britten pauzeren net als Amerikanen serie renteverhogingen
  • statiegeld blikjes
    Supermarkten klagen over te lage vergoeding voor innemen statiegeldblikjes
  • volvo xc60
    Volvo's laatste dieselauto rolt begin 2024 uit de fabriek
  • Schiphol en bagageafhandelaars nemen maatregelen om sjouwwerk te verlichten
    Schiphol en bagageafhandelaars nemen maatregelen om sjouwwerk te verlichten
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Kamer haalt streep door verhoging brandstofaccijns en wil lagere energiebelasting
  • 2
    Kamer neemt op valreep heft in eigen hand en verbouwt begroting voor miljarden
  • 3
    Elektronicawinkel BCC vraagt faillissement aan
  • 4
    Internationale mediamagnaat Rupert Murdoch (92) gaat met pensioen
  • 5
    Docent in Texas ontslagen omdat ze klas fragmenten van Anne Frank liet lezen


Nieuwsvideo's

  • President Zelensky op bezoek bij Biden in het Witte Huis
    President Zelensky op bezoek bij Biden in het Witte Huis
  • Waarom tanks in Oekraïne verarmd uranium gebruiken
    Waarom tanks in Oekraïne verarmd uranium gebruiken
  • Agent kalmeert leeuwenwelp die in Servië op straat is gevonden
    Agent kalmeert leeuwenwelp die in Servië op straat is gevonden
  • Monorail rijdt met geopende deuren door Bangkok
    Monorail rijdt met geopende deuren door Bangkok

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden