Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Dinsdag 26 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, veel bewolking 19° TV GidsLive voetbalwedstrijden 2 liveVerkeersinformatie 0 kmBeursinformatie 721.43
Waarom het kabinetsplan om Nederland te laten afvallen niet werkt

Waarom het kabinetsplan om Nederland te laten afvallen niet werkt

Door Robbert Blokland

02 jun 2023 om 05:11 Update: 4 maanden geleden
Reacties op dit nieuwsbericht3.5K reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
De overheid presenteerde vijf jaar geleden een ambitieus Nationaal Preventieakkoord om overgewicht aan te pakken. Maar het aandeel jongvolwassenen met obesitas blijft groot, zo bleek donderdag. Wat gaat er mis? En hoe zouden we het probleem wél kunnen verhelpen?

"De start van een beweging", noemde premier Mark Rutte eind 2018 zijn ambitieuze plan. Het kabinet had samen met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties richtlijnen opgesteld om niet alleen overgewicht, maar ook roken en problematisch drinken terug te dringen.

Maar de afgelopen jaren bleef het aandeel te zware jongvolwassenen alleen maar toenemen: van 15 procent in 2015 naar 25 procent in de afgelopen jaren.

Jaap Seidell, hoogleraar voeding aan de VU Amsterdam, snapt wel dat resultaten uitblijven. "De overheid mikt met haar plannen op een mentaliteitsverandering vóór 2040", legt hij uit. "Dat is heel ver weg. We doen alles hier in Nederland via polderen: kleine stapjes, niet te veel en te ingrijpend. Maar op dit dossier zet dat geen zoden aan de dijk. De overheid moet sneller grotere stappen durven nemen."

'Overheid moet de regie pakken'

Seidell noemt als voorbeeld een verlaging van de btw-tarieven op groente en fruit. Die discussie in Den Haag duurt al jaren. En over het aan banden leggen van marketing en reclame voor ongezonde producten werd al in 2007 gediscussieerd.

"Tot nu toe wordt het aan de samenleving zelf overgelaten", stelt de hoogleraar. "Supermarkten en bedrijven doen wat, gemeenten doen wat, de horeca doet wat. Niemand wil écht last hebben van veranderingen. Maar er is geen enkele vorm van dwang. Als de partijen hun beloftes niet nakomen, is er niemand die ze daar alsnog op aanspreekt."

Volgens de wetenschapper moet de overheid op dit dossier veel sneller sturen. "We hebben ons ook aangesloten bij afspraken in VN-verband om er al in 2030 voor te zorgen dat het aantal welvaartsziekten is afgenomen. Die doelen gaan we niet halen als de overheid de regie niet neemt. Je kunt niet van burgers verwachten dat zij helemaal zelf die verantwoordelijkheid kunnen dragen."

  • Schrappen van btw op groente en fruit blijkt moeilijk en weinig effectief
    Zie ookSchrappen van btw op groente en fruit blijkt moeilijk en weinig effectief

'Jongeren worden beïnvloed door snoepmarketing'

Daar sluit Maartje Poelman, universitair hoofddocent Consumptie en Gezonde Leefstijl aan de Wageningen University & Research, zich volmondig bij aan. "Er worden wel pogingen gedaan om uit te leggen welk eten gezonder voor ons zou zijn. Maar dan ga je voorbij aan het feit dat we in een maatschappij leven die grotendeels is ingericht op de consumptie van ongezonde zaken", legt ze uit. "Gezonde producten zijn duurder en je moet er meer moeite voor doen."

Poelman noemt marketing in supermarkten als voorbeeld: "80 procent van alle aanbiedingen zijn voor voedingsmiddelen die op geen enkele manier in de Schijf van Vijf passen. De kleine investeringen in het promoten van gezonde voeding die supermarkten nu doen, vallen daarbij in het niet."

De universitair hoofddocent wijst op onderzoek naar reclame voor voeding. "Het is niet te onderschatten hoe groot de impact van online marketing op jongeren is", zegt ze. "Je kunt wel zeggen: gezond eten is belangrijk! Maar dat heeft weinig effect als je ondertussen de hele dag om de oren wordt geslagen met wervende beelden en teksten voor ongezonde producten. Dit systeem verandert alleen als de overheid iets doet. Niet als de bedrijven hierin het voortouw mogen nemen."

  • WHO: Bijna 6 op de 10 volwassen Europeanen hebben overgewicht of obesitas
    Zie ookWHO: Bijna 6 op de 10 volwassen Europeanen hebben overgewicht of obesitas

'Rekening gaat wéér naar de jongeren'

Hoogleraar Seidell voegt eraan toe dat het niet helpt dat de armoede in Nederland blijft toenemen en de prijzen verder stijgen. "Het is voor veel mensen al lastig om na te denken hoe ze deze week moeten rondkomen", zegt hij. "Ze hebben wel andere zaken aan hun hoofd dan nadenken over de gevolgen van slechte voeding op de lange termijn."

Dat terwijl er zoveel op het spel staat, beklemtoont hij. En niet alleen op individueel niveau. "De zorgkosten in Nederland stijgen, onder meer doordat het aantal chronische ziekten blijft toenemen: obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten. Minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid hamert erop dat deze trend een halt moet worden toegeroepen. Dus ook de overheid is echt wel van de urgentie doordrongen."

Ook Poelman benadrukt dat het een politieke keuze is om hier niet meer werk van te maken. "Het gaat hetzelfde als met de stikstofuitstoot en de klimaatverandering", verzucht ze. "De rekening wordt wéér voor doorgeschoven, we zadelen onze volgende generatie met de problemen op. Ik begrijp dat er vanuit het bedrijfsleven weerstand is om bijvoorbeeld reclames terug te schroeven. Maar zonder dat soort acties wordt gezond leven geen vast onderdeel van onze samenleving."

De gezondheidswetenschapper verwerpt het argument dat de overheid burgers altijd zelf moet laten kiezen. "Door het aanbod en advertenties worden mensen nu de andere kant op betutteld", vindt ze. "Ik ben niet voor verbieden, maar zorg dan in ieder geval dat de helft van alle reclames gezonde voeding onder de aandacht brengt. Dat zou al een eerlijker speelveld creëren om burgers zelf de kans te geven om een gezondere keuze te maken."

We zijn benieuwd naar je mening over dit artikel. Klik hier om je feedback achter te laten in een korte vragenlijst van een minuut.

Volg het gezondheidsnieuws

Krijg meldingen bij nieuwe berichten

Eerder

  • 01 mrt 2023 om 10:06
    Stormloop op nieuw obesitasmedicijn door fout bij toelating
    Stormloop op nieuw obesitasmedicijn door fout bij toelating
  • 01 dec 2022 om 12:12
    Toename van ziektes zoals obesitas en diabetes type 2: ‘We willen dat iedereen kan blijven meedoen’
    Toename van ziektes zoals obesitas en diabetes type 2: ‘We willen dat iedereen kan blijven meedoen’
  • 04 okt 2022 om 00:56
    Mensen met laag inkomen hebben grotere kans op obesitas en diabetes
    Mensen met laag inkomen hebben grotere kans op obesitas en diabetes
Beeld: Getty Images
Reacties op dit nieuwsbericht3.5K reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

GezondheidAfvallenBinnenland

NUjij: Uitgelichte reacties

harm_van_zon
Animator
02 jun 2023 om 08:13
‘Uitgebreid’ te kijken? Het is niet zo moeilijk toch? Het lijkt me dat we prima op de hoogte zijn wat gezond is en wat niet. Ongezond is alleen vaak makkelijker, goedkoper en ‘lekkerder’.
Respect: 👍 27Reacties: 💬 6
Reageer
Nachtzuster_75cb97d7
02 jun 2023 om 08:08
De meeste mensen hebben geen tijd of zin om bij alles wat ze in de supermarkt in hun kar gooien uitgebreid te gaan kijken hoe gezond of slecht het is. De prijs van het artikel is voor veel mensen doorslaggevend. Misschien dat dit eindelijk eens kan worden veranderd. Doe zoals veel andere landen maak gezonde spullen goedkoop en “slechte” dingen duur. Verandering werkt over het algemeen alleen wanneer mensen in hun portemonnee geraakt worden.
Respect: 👍 80Reacties: 💬 18
Reageer
Bekijk meer reactiesBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

Reacties op dit nieuwsbericht3.5K reacties

Net binnen

  • 20:07
    Dramatisch debuut kost Weimar plek in Oranjeselectie: 'Beste voor het elftal'
  • 19:51
    Honkballers met monsterzege op Kroatië naar kwartfinales van EK
  • 19:50
    Serie Heartbreak High met Nederlands tintje maakt kans op internationale Emmy
  • 19:49
    Omtzigt is met zijn partij NSC overal verkiesbaar, nog geen premierskandidaat

Meer Economie

  • abn amro
    ABN AMRO verhoogt spaarrente volgende maand naar 1,5 procent
  • Vacansoleil
    Vacansoleil kan schulden niet meer dragen en vraagt uitstel van betaling aan
  • Waarom wetenschappers 1 miljard overhebben voor 250 gram ruimtestof
    NU+Waarom wetenschappers 1 miljard overhebben voor 250 gram ruimtestof
  • Thuiswerken blijft mogelijk, maar wordt niet wettelijk vastgelegd
    Thuiswerken blijft mogelijk, maar wordt niet wettelijk vastgelegd
  • Italië verbouwt steeds meer mango's en bananen vanwege hetere zomers
    Italië verbouwt steeds meer mango's en bananen vanwege hetere zomers
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Na Philip Freriks vertrekt ook Maarten van Rossem in 2025 bij De slimste mens
  • 2
    Feyenoord baalt dat Klassieker uitgespeeld wordt: 'Enige juiste is 0-3-eindstand'
  • 3
    NU+Hoe een onervaren dj een wereldhit scoort met een lied voor huisfeestjes
  • 4
    Tweevoudig wereldkampioen Dafne Schippers (31) zet punt achter atletiekcarrière
  • 5
    OverzichtAbrams-tanks in Oekraïne, martelingen 'op grote schaal' door Russen


Nieuwsvideo's

  • Vrachtwagen in de kreukels na val van viaduct A4
    Vrachtwagen in de kreukels na val van viaduct A4
  • Skydiver vliegt met 200 km per uur langs kasteel Neuschwanstein
    Skydiver vliegt met 200 km per uur langs kasteel Neuschwanstein
  • Russische bloggers in paniek: wat speelt er aan het front bij Verbove?
    Russische bloggers in paniek: wat speelt er aan het front bij Verbove?
  • Hulpdiensten massaal aanwezig na botsing lijnbus en taxi Friesland
    Hulpdiensten massaal aanwezig na botsing lijnbus en taxi Friesland

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden