
ProRail mag dassen bij spoor in Molkwerum verplaatsen naar nieuwe kunstburcht
Verder plaatst ProRail kleppen aan het einde van de gangen die de dassen hebben gegraven. Daardoor kunnen de dieren wel naar buiten, maar niet meer naar binnen, zegt de spoorbeheerder.
ProRail is afgelopen weekend begonnen met de bouw van een kunstburcht voor de dassen. In de omgeving van het huidige leefgebied ligt een berg aarde waarin de dieren naar hartenlust kunnen graven. Het idee is dat de dassen zich daar thuis gaan voelen in plaats van onder het spoor.
De dieren krijgen een week de tijd om zelfstandig naar de nieuwe kunstburcht te verhuizen. Op maandag 3 april gaat ProRail verder met de werkzaamheden rond het spoor. "Eerst verwijderen we 150 meter spoor en ballast. Vervolgens zullen we voorzichtig graven om de aanwezige dassentunnels te kunnen volgen", schrijft ProRail.
De dassen die dan nog worden aangetroffen in de burcht mogen verdoofd worden om ze alsnog weg te halen. Via een opvanglocatie gaan ook die dieren uiteindelijk naar de kunstburcht. De werkzaamheden duren tot 24 april.
De das is een beschermde diersoort. Daarom moest de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) eerst toestemming geven voordat ProRail maatregelen kon nemen.

Waarom het lang duurt om de dassenburcht onder het spoor weg te halen
ProRail wacht nog op ontheffing voor Esch
Het traject in Friesland is niet het enige waar dassen het treinverkeer ontregelen. Ook bij het Brabantse Esch zorgen de dieren voor problemen.
Tussen Den Bosch en Boxtel rijden tot zeker dinsdag geen treinen. Het spoor kan door een dassenburcht verzakken en de veiligheid van het treinverkeer is niet te garanderen, meldt ProRail. Reizigers moeten met bussen omreizen via Tilburg.
ProRail wacht nog op ontheffing om ook hier aan de slag te gaan. Daarop vooruitlopend is de spoorbeheerder donderdagochtend onder toeziend oog van ecologen begonnen met voorbereidende werkzaamheden.
Eerder meldde ProRail dat er in totaal zo'n veertig locaties in Nederland zijn waar dassen dicht bij het spoor leven. Dat kan in de toekomst opnieuw gevolgen hebben voor de stabiliteit van het spoor en het treinverkeer.
NUjij: Uitgelichte reacties