
Amsterdamse schoolbesturen onderschrijven belang van opgeleide leerkrachten
"Onderwijs geven is een mooi, maar ook uitdagend vak waarvoor kwalificatie een vereiste is. Dat besef en principe blijft voor ons als een paal boven water staan", schrijft BBO in de brief.
Vanwege het lerarentekort wil de vereniging de komende vijf à tien jaar af van het klassieke onderwijsmodel, waarin elke klas een vaste leerkracht heeft. Leraren zouden een coördinerendere rol krijgen en mensen uit andere beroepsgroepen zouden voor de klas kunnen staan. Volgens Wiersma is dat slecht voor de ontwikkeling van kinderen en moet les van onbevoegden niet de norm worden.
"Uiteraard zijn alle Amsterdamse schoolbesturen van mening dat een bevoegde en bekwame leraar voor iedere klas de allerbeste manier is om de kwaliteit van onderwijs te garanderen", schrijft BBO-voorzitter Lieke Thesingh. "Ondertussen constateren wij dat de huidige situatie vraagt om creativiteit en flexibiliteit om te voorkomen dat leerlingen het kind van de rekening worden als gevolg van lesuitval." In "het uiterste geval" kunnen in de toekomst daarom "andersbevoegde professionals, zoals vakleerkrachten cultuur en sport" worden ingezet om lesuitval te voorkomen, vindt BBO.
Volgens de schoolbesturen is in een interview in Het Parool onbedoeld het beeld ontstaan dat ze een nieuwe onderwijsvorm tot de standaard wilden maken. "Wij begrijpen dat dit tot onrust onder ons eigen onderwijspersoneel heeft geleid. Dat vinden wij jammer, omdat wij waardering voelen en willen uitstralen voor de grote inzet die jullie dagelijks leveren voor de leerlingen van onze scholen." BBO meldt verder met scholen in gesprek te gaan over de plannen. Voorzitter Thesingh wilde verder niet ingaan op inhoudelijke vragen.
De Algemene Onderwijsbond (AOb) organiseert vrijdagmiddag in Amsterdam een demonstratie tegen de plannen. De bond noemde het voorstel om onbevoegde leerkrachten voor de klas te zetten onbegrijpelijk. AOb vindt dat het onderwijs aantrekkelijker gemaakt moet worden om meer nieuwe leraren te werven.