Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Vrijdag 31 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Tot zeker eind van de middag veel minder treinen in de Randstad

Door onze nieuwsredactie

31 okt 2022 om 10:05Update: 5 maanden geleden
nujij comment921 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
De problemen op het spoor in de Randstad zorgen maandag langer dan verwacht voor vertragingen. De NS kampt met een breuk in de bovenleiding bij Schiphol. Dat levert ook tussen Leiden en Den Haag vertraging op. De vertraging duurt volgens de NS tot zeker 17.00 uur.

Spoorbeheerder ProRail meldt dat de aannemer de schade aan de bovenleiding bekijkt en dat de hinder zoveel mogelijk wordt beperkt. Daarnaast is er een sein- en wisselstoring tussen Almere en Leiden die naar verwachting ook tot 17.00 uur duurt.

Verder is tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal een bovenleiding kapot. Daar rijden ook tot 17.00 uur minder intercity's, laat de NS weten op zijn site. Eerder op de dag verwachtte de vervoerder nog dat de problemen vlak na het middaguur opgelost zouden zijn.

De treinen vallen uit op de laatste dag van de maand oktober, waarin reizigersorganisatie Rover al opvallend veel klachten telde.

Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.

Reizigers klaagden ondanks herfstvakantie

De problemen op het spoor leiden al de hele maand tot een forse toename van klachten. Rover ontving in oktober meer klachten van NS-reizigers dan in september. Dat is volgens de reizigersorganisatie niet eerder voorgekomen. Ondanks de herfstvakantie klaagden reizigers over minder treinen die in veel gevallen ook nog eens korter waren.

In totaal ontving Rover 2.650 klachten in oktober. In september, normaal gesproken de drukste maand op het spoor, lag het aantal op 1.749. Rover-directeur Freek Bos noemt dat eufemistisch "best bijzonder". "Je verwacht dat mensen in de herfstvakantie minder melden, omdat ze niet naar school, studie of werk gaan."

Meeste hinder op traject tussen Zwolle en Utrecht

Op het traject tussen Zwolle en Utrecht ondervonden reizigers de meeste hinder. Ongeveer een kwart van de klachten ging over dit traject. Volgens Bos komt dat doordat de NS weliswaar met meer treinen is gaan rijden, maar wel met kortere. "In het weekend kwam bovendien 10 procent van deze klachten binnen. Dat is opvallend, omdat NS vaak de piekmomenten aanwijst als grootste oorzaak voor de klachten van reizigers."

Een andere oorzaak voor de drukte op dit traject is dat dit de enige verbinding met de Randstad is. Door een incident met een hoogspanningskabel is er tussen Dronten en Lelystad geen treinverkeer mogelijk. Dat maakt het traject tussen Zwolle en Lelystad tot halverwege december onbruikbaar.

  • NS-conducteurs machteloos in stampvolle treinen: 'We worden totaal niet gehoord'
    Zie ookNS-conducteurs machteloos in stampvolle treinen: 'We worden totaal niet gehoord'

Rover vindt dat NS eigen regels moet kunnen loslaten

Ook op het traject tussen Deventer en Amsterdam Zuid ervaren treinreizigers veel problemen. "Die hangen samen met werkzaamheden. NS heeft die wel gecommuniceerd en ging met minder treinen rijden. Maar die treinen waren vaak erg kort. Wat dat betreft had NS reizigers best wat beter mogen adviseren, bijvoorbeeld om buiten de spits te gaan reizen", vindt Bos.

Hij wil daarom dat de vervoerder het besluit om kortere treinen in te zetten heroverweegt. "NS moet alles uit de kast halen om de problemen op te lossen. Eigen regels over hoe lang een trein met een enkele conducteur mag zijn, moeten daarvoor worden losgelaten", zegt de Rover-directeur.

"Natuurlijk zijn er onvoorziene omstandigheden, zoals het incident bij Dronten of werkzaamheden elders. Maar deze klachten geven aan dat de problemen bij NS groter zijn."

Versoberde dienstregeling op komst

Vanwege het aanhoudende personeelstekort rijdt de NS vanaf maandag 7 november op een aantal trajecten met minder treinen. Reizigers moeten rekening houden met drukkere treinen en moeten mogelijk vaker overstappen, meldt de vervoerder. De waarschuwing geldt vooral voor het weekend en de avonden.

Het gaat om minder intercity's tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal, tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal, tussen Alkmaar en Haarlem en tussen Schagen en Alkmaar. Ook op zo'n vijftien trajecten van sprinters wordt de dienstregeling versoberd.

"Uiteraard doen we dit liever niet, maar de situatie maakt dat het niet anders kan en zo blijven we voorspelbaar." De NS adviseert reizigers om kort van tevoren in de reisplanner te kijken. Het personeelstekort kan op het laatste moment groter zijn dan verwacht, aldus de vervoerder.

Eerder schaalde de NS de dienstregeling op 22 intercity- en 20 sprintertrajecten al af.

  • NS rijdt vanaf 7 november met nog minder treinen door personeelstekort
    Zie ookNS rijdt vanaf 7 november met nog minder treinen door personeelstekort
Beeld: ANP
nujij comment921 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

NSBinnenlandNUjij

NUjij: Uitgelichte reacties

Anne_Verbaan
31 okt 2022 om 12:29
De werkdruk verlagen door te snijden in het aantal treinen en de treinen korter te maken zal het probleem niet verhelpen. Personeel krijgt te maken met nóg meer drukte in de trein, agressieve reizigers wat natuurlijk gaat resulteren in hogere werkdruk of onplezierig je beroep uitvoeren. Ik maak ook regelmatig gebruik van het OV al jaren. Daar waar voor Corona het ook druk was tijdens spits met af en toe mega uitschieters leek het wel onder controle. Nu is het niet meer te overzien, mensen duwen je aan de kant om een zitplaats te bemachtigen. Laat staan hoe de conducteurs zich moeten voelen. En dan willen ze nieuw personeel aantrekken met de huidige omstandigheden? Ik zou passen voor deze baan in deze tijd. Het is de schuld van de NS dat ze het zo ver hebben laten komen, je personeel heeft geen goede cao dus vertrekken ze als er iets beters is. Geef ze eens ongelijk? Good job NS, blijf vooral ook je ticketprijzen verhogen voor de reizigers die omver worden geduwd ;-).
Respect: 👍 35Reacties: 💬 4
Reageer
N_V_W
31 okt 2022 om 12:17
Dit weekend voor het eerst sinds jaren weer eens met de trein gegaan. Werden op A’dam CS om onbekende reden de stampvolle trein uitgezet. Die vertrok vervolgens leeg. Volgende trein verscheen en moesten we ons opnieuw inproppen. Met daarbij natuurlijk ook nog nieuw aangekomen reizigers. Niet te doen natuurlijk. Dus met mijn gezicht platgedrukt tegen de deuren maar meelevend geknikt naar de achterblijvers. Interessante beleving, ik probeer het over een paar jaar nog eens…..
Respect: 👍 52Reacties: 💬 5
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment921 reacties

Net binnen

  • 12:01
    Britse wielerronde Women's Tour gaat niet door vanwege financiële problemen
  • 11:52
    Wetenschappers staan versteld van platste explosie in de ruimte ooit
  • 11:47
    VideoWaaghals klimt op openstaande brug in de VS
  • 11:35
    Ook inflatie in eurolanden lager, maar boodschappen blijven duur

Meest gelezen

  • 1
    Trump strafrechtelijk vervolgd vanwege betaling van zwijggeld aan pornoactrice
  • 2
    Inspectie en Heineken ruziën over blikjes zonder statiegeldlogo
  • 3
    Guus Meeuwis stopt na achttien jaar met concertreeks Groots met een zachte G
  • 4
    NU+Verstappen tegen aanpassing Formule 1-format, concurrenten zijn voor
  • 5
    Vitesse hoeft niet meer te vrezen voor voortbestaan na akkoord over GelreDome


Nieuwsvideo's

  • Waarom de 'driedubbele' DRS Red Bull zo snel maakt op rechte stukken
    Waarom de 'driedubbele' DRS Red Bull zo snel maakt op rechte stukken
  • Waaghals klimt op openstaande brug in de VS
    Waaghals klimt op openstaande brug in de VS
  • Indiërs redden mensen uit ingestorte waterput bij tempel
    Indiërs redden mensen uit ingestorte waterput bij tempel
  • Oekraïne heropent de strijd om Melitopol: waarom is de stad zo belangrijk?
    Oekraïne heropent de strijd om Melitopol: waarom is de stad zo belangrijk?

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden